torsdag 30 juni 2022

Hennes & Mauritz får kämpa på med det hållbara.

 

Hennes & Mauritz

Min FPA (fundamental poäng analys) av HM gav 14 poäng av 20 möjliga (13), vilket betyder köp/öka. Ny riktkurs 147sek(135sek). Kikar jag på RTM Analysen (rullande 12 månader) så handlas aktien idag till BEAR Case med potential för BASE, så det ser ju bra ut. MEN, det är ju marknaden som bestämmer vägen nu och den ser ju inte så lysande ut. Med minskad konsumtion så ligger HM i skottgluggen och kommer att få känna av detta. Jag skulle vara väldigt försiktig med bolag i branschen konsument cyklisk. Jag skulle eventuellt köpa på dippen där ”Stöd Lång” är en bra referens, med långsiktig investeringshorisont (så pass lång att vi har tagit oss ur denna nedåtgående spiral).

 



GRÖN = Riktkurs
RÖD = Stoploss
ORANGE = Jämnviktskurva
GUL = Viktiga stöd/motstånd
RÖD Streckad = Trend
SVART Streckad = Stöd Lång
SVART Linje = EMA 50 Dag

HM möter alla krav som kategori 1 och förtjäna att vara i min värdeportfölj. Men jag äger inga aktier för tillfället pga. att jag inte tror på branschen generellt (som styr aktiepriset) och att dom kommer att gå igenom ett rejält stålbad innan det vänder. Framför allt när det gäller e-handel  och hur den ska utvecklas, men viktigast är hållbarheten, som måste vara svår när man har produktion i låglöneländer. Jag undrar inte om HM skulle må bättre som bolag ifall dom stod utanför börsen och slapp bli granskade av alla goa analytiker och annan press hela tiden, så dom kan jobba i lugn och ro med att utvecklas som bolag. Hennes & Mauritz är ett Svensk bolag som vi ska vara stolta över, många år framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar