måndag 4 juli 2022

Diamyd Medical, ett intressant förhoppningsbolag med en bra produkt.

 Idag har jag uppdaterad siffrorna för Diamyd Medical. Ett medicinskt forskningsbolag som jobbar med medicin mot diabetes. Jag tycker bolaget är intressant för att diabetes, som tyvärr är en av våra växande folksjukdomar, behöver bättre mediciner eller ännu bättre ett botemedel. Vilket skulle förändra många människors liv till det bättre och att Diamyd skulle tjäna stora pengar, en win-win helt enkelt.

Bolaget är ett förhoppningsbolag med hög risk och efter som dom inte gör vinst kan jag heller inte göra någon FPA (fundamental poänganalys). RTM analysen (rullande 12 månader) säger BaseCase och aktien handlar just nu till BearCase, så priset på aktien ligger rätt, men är det rätt tid att kliva in? 

Riktkursen är sänkt till 17sek (19sek) och RTM analysen säger 5 poäng av 13 möjliga (10),  vilket betyder att den gått från köp/öka till behåll/avvakta. Aktien handlas kring sin jämnviktkurs, men i negativ trend. MACD och RSI visar tecken på uppgång, så det ser bra ut för en Swing Trade. När jag kollar på förhoppningsbolag så skulle jag nog säga att man kan kliva in nu, då det räcker med ett genombrott i någon form så börjad det hända saker aktiekursen och tåget går. Och enligt analys så är det inget överpris. Jag ser bara egentligen marknaden som största hot, efter som dom bränner pengar och det blir svårare att hitta riskkapital på rådande marknad, så risken ökar med det. Kassan ser okej ut idag men deras Burn rate har ökat. Så jag säger att satsa inte mer pengar än du kan tänka dig att förlora.





BLÅ = Exit
GRÖN = Riktkurs
ORANGE = Jämnviktkurs
RÖD = Stoploss
SVART Streckad = Motstånd Lång
SVART = EMA 50 Dag

Jag äger inga aktier i bolaget pga. min rådande bistra och negativa tro på finans marknaden och hur den kommer att utvecklas närmsta 12-18 månaderna, med risken att Diamyd gör nästa genombrott och jag missar uppgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar