onsdag 28 september 2022

Lars Magnus Ericsson vrider sig i graven

 Vad händer med Ericsson, har bolaget blivit för stort för sin kostym? En fadäs må väl vara men nu börjar det likna en fars. Det är hög tid att chefer och styrelse börjar agera och göra rätt för sig. Har man tagit på sig rollen att förvalta ett av Sveriges finaste bolag, så ska man fan ta sitt ansvar. Oavsett arvoden och bonusar som delas ut till styrelse och chefspositioner så måste det finnas någon stolthet i det man uträttar. Om inte så är dom nog välkomna hos EQT, där är det ingen hemlighet att girighet går före renommé, men det är en annan historia. Just nu håller Ericsson på att implodera och något måste göras.

Så vad gör ägarna, vad tycker Wallenbergarna (Investor) och Cevian? Är dom nöjda med hur saker och ting hanteras? Är det inte hög tid att städa upp i bolagsledningen innan det är försent. Att gång på gång smutsar ner Ericsson rykte, vad är åtgärderna? Det är sorligt att se vad som håller på att hända med detta bolag. Åtgärd eftersökes!

Självklart så är man delägare i bolaget, där jag i April köpte en mindre post på spekulation innan kvartalsrapport, vilket slutade sådär (=DÅLIGT). Jag klev in på 80sek och sen har det bara gått utför och det blir inte bättre när skandalerna börjar rada upp sig. Så här står man, som en besviken aktieägare, med en aktiekurs som tappar i värde pga. rena dumheter och en frånvarande företagsledning. Jag hoppas julbonusen uteblir i år.

Min Ericsson Analys:


Blå= BullCase (ev. Exit). Orange= BaseCase (Jämviktskurs). Röd= BaseCase (ev. Stoploss) 
Grön= Riktkurs baserat på 12 månaders kursutveckling kryddad med min fundamentala poäng analys)

Jag har riktkurs 96sek och min rek på kort sikt skulle vara Behåll eller rättare sagt "bevaka eländet". Och på längre sikt skulle jag säga ett klart Köp, baserat på min FP-Analys. Men tyvärr så vilar det för mycket elände över bolaget just nu, så jag står i valet och kvalet att skippa Ericsson helt, ta stoplossen, samt ta bort dom från bevakning tills någon är intresserad att styra bolaget igen. 

Hur skulle du har gjort?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar