måndag 31 juli 2023

Projekt Hälsa vecka 31

Träningen går långsamt, på tok för långsamt, försökte mig på milen i går, vilket gick sådär. När både flåset och styrkan tar slut, är det svårt att låta pannbenet styra, eller så är det just det som saknas, det där "jävlaranamma", ja igår saknades det helt, och jag började gå efter 7km, trött, sur och besegrad. Idag vilar jag, men imorgon tisdag, då jävlar! Vikten har gjort sig påmind igen och det går åt fel håll, dock så är jag inte så oroad då jag vet vad det beror på, och Gott har det varit. Jag hann med 3st träningspass och försöker nu köra varannan dag eller minst 4 ggr i veckan under semestern.

Vikt: 72,83 (72,80 +0,03kg)
Träningspass: 3 (213st)

 Regnet det bara öser ner, men visst skiner solen i emellanåt så det är inte så illa, kanske att man mest saknar värmen, men då läser man om södra Europa som håller på att brinna upp, så den Svenska sommaren vinner, allt handlar om att anpassa sig. Ska jag bo på hotell/vandrarhem eller tälta? Ska jag vandra/cykla eller åka buss/bil, allt handlar om att anpassa sig till väderleken, Och väljer man det sistnämna så bör man investera i bra kläder och utrustning, och förvänta sig en vanlig Svenska sommar, så blir semestern okej. 

Centralbankerna fortsätter höja sina räntor, vilket var väntat, att även Riksbanken följer efter i september är ganska säkert, tror inte vi kan ligga och vila på hanen, så länge Svenska kronan tappar i värde, om nu inte "någon" har tagit beslutet att överge valutan. Att man insätt att loppet är kört för kronorna. För ska nästa rapportsäsong leverera så måste nog den svenska kronan dumpas ännu mera, ju lägre desto bättre, för det har varit strategin hela tiden, att gynna svenskt näringsliv med penningpolitisk krigsföring, what ever it takes. Men nu blev det dubbel så dåligt när inflation tog världen på sängkanten, vilket berodde på de kvantitativa lättnaderna, när vi satte igång och tryckta nya pengar för 700 Miljarder Sek och tänkte att "det blir nog bra det här", 700 000 000 000sek, och det fina i kråksången är att det aldrig är någon som ställs till svars, så det är kanske bäst att flytta makten till ECB istället, när vi själva inte kan hantera vår egen penningpolitik. 

Det intressanta med sommaren räntehöjningar är att finansmarknaden inte bryr sig längre. Att den amerikanske 10-åringe var över 4% gav inget större avtryck på aktiemarknaden, Jag minns att det var mer eller mindre panik när den tog sig över 2% under 2022  och börserna började sjunka. Så det här med en kontrollerad avkylning av aktiemarknaden är helt borta nu och sker det inget underverk inom kort så kan det bli riktigt otrevlig på börsen under hösten/vintern, ja i hela den finansiella marknaden, frågan är bara var den svarta svanen dyker upp? Har du inte någon exit plan så är det dags att börja fundera ut en nu, annars är det bara att åka med, vilket i för sig också har fungerat ganska bra hittills för den långsiktige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar