måndag 11 juli 2022

Vad krävs för att bli en bra derivathandlare?

 

-  Ha en plan (en plan som inte är nedskriven är ingen plan), var rationellt, ha tålamod och följ din plan.

Jag skrev för några dagar sedan om min analys av bolaget Diamyd Medical, där jag valde att avvakta köp, för att sedan se aktien rusa 20% efter en positiv nyhet. Då fick man än en gång känna på känslan att det är mycket värre att gå miste om en vinst (eller göra en förlust), än känslan av att lyckas med en god affär. Inte konstigt att man hamnar i lägen där man sitter kvar med förlorarna i hopp om att dom ska vända upp igen, när man låter känslorna styra.

 Ett annat ord är FOMO, fear of missing out”, där man irrationellt kastar sig in i alla aktieaffärer man läser eller blir tipsad om, allt för att man inte vill missa en bra affär. Även detta kan visa sig vara mindre bra beslut. 

Det jag har lärt mig för att utvecklas och bli bättre som derivathandlare är att lita på egen analys, ta beslut utifrån egen analys och analysera utfallet från ditt beslut. Lär dig från dina misstag (och framgångar), acceptera utfallet och kom ihåg att ”Shit happen, get over it”,  imorgon kommer en ny trade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar