fredag 19 augusti 2022

Projekt Hälsa fortlöper, snart är det allvar.

Igår körde jag en test träning och gick igenom programmet. Jag kan säga direkt att det kräver viss justering. Kikar vi på tiden så är problemet att jag eftersvettas typ 60 minuter efter träningspasset som gick på ca 45 minuter. Detta kan ha att göra med att det var 27 grader varmt, vilket inte gör saken bättre, men här har jag en tidstjuv. Vissa moment blev väl för mastiga i form av repetitioner och jag var tvungen att dela upp bl.a. bänkpress och hantelövningarna. (20st armhävningar är inga problem)

Som sagt så får jag dra ner på ambitionerna för att detta ska vara gångbart, varje dag, 6 dagar i veckan.

Träningspass:
Jogging i 20 minuter
> funkade bra, lunkade på i min takt, blev lite svettigt på slutet, sänker dock till 15 minuter.
Armhävningar eller bänkpress 20st
> Är jag hemma så är det bänken som gäller, dock inga 20st x 1, så jag drar ner till 10st bänkpress eller 20st armhävningar.
Situps 20st
> Inga problem, magens muskler finns fortfarande kvar där inne någonstans.
Step-up, 20st
> Funkar bra, bara att stega på, bra träningsmoment måste jag säga.
Plankan 2min
> Fan vad jobbig det var, 2 minuter gick inte, jag måste backa, max 1 minut för mig.
Kettlebells 20st upprepningar
> 20st lyft (stående, använder båda händerna, lyfter upp till bröst), bra träning för armar, axlar och bröst.
Avsluta med 5 minuters balansbräda.
> Bra balansträning och bra som 
avslut för att komma ner i puls.

Jag la även till följande

Hantlar för biceps, 10st upprepningar
(stående, en hantel i varje hand, från raka armar, lyft hantlar till bröst).
Hantlar för axlar
(10st upprepningar (sittande och hantlar vid axelhöjd och lyft tills raka armar).

Har även tjuvstartat med 14:10 metoden för fasta (6 valfria dagar i veckan), dels för att stoppa småätandet och även ge magen lite lugn och ro under 14 timmar. Här gäller det att ha koll på humöret, man bli lätt lite irriterad framåt 9-tiden och tankarna är besatta av skafferiets innehåll, detta kommer inte bli lätt.

Ja, nu är jag nästan igång, måndag får bli startdatum, då gäller det !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar