måndag 10 oktober 2022

Handla med BULL och BEAR Certifikat

Vid sidan av aktiehandeln så handlar jag med OMX30 Bull och Bear Certifikat med hävstång, utgivna av Morgan Stanley och handlas på Avanza. Använder jag mig av just deras certifikat så slipper jag courtaget, men spreaden mellan köp och sälj finns kvar på ca 0,3%.

BEAR OMX X10 AVA för nedgång eller BULL OMX X10 AVA för uppgång ger en hävstång på 10 gånger. Faller OMX30 -0,1% så har jag 1% vinst på BEAR eller 1% förlust på BULL. Det finns även med hävstång från x3 till x20.

Jag jobbar med Aktiespararnas Hitta Kursvinnare och Teknisk Analys för OMX30 och period 3 minuter, tillsammans med momentum indikatorn Stochastic Slow och inställning 10 dagar.

Köper BULL när Stochastic är under 30 och stigande och säljer när den är över 70 och fallande och vice versa, köper BEAR när den över 70 och säljer under 30. Det blir oftast ganska korta trades på 15-30 minuter och det är viktigt att inte bli girig, utan att verkligen hålla sig till sin exit plan. Framför allt vid volatila dagar. Har vi en positiv trend för dagen så bör man fokusera på BULL trades, man behöver inte vara med hela tiden utan kan vänta in nästa uppgång. Med lite tålamod så blir det ett bättre resultat.

Sälj vid vinst och stoploss
Ifall jag tror på en positiv eller negativ utveckling för intradagen så kan jag avvakta med stoploss. Då tar jag fram en extra påse pengar (en buffert på 50% av kapitalet) som jag snittar ner den fiktiva förlusten med, detta gör jag i regel när Stochastic Slow visar överköpt >70 (vid en BEAR-trade) eller översålt <30 (vid en BULL-trade). Dock får man krypa till korset innan klockan 20:00 innan marknaden stänger, för det är klart olämpligt att äga dessa certifikat över natten, om man inte sitter på en spå kula i för sig.

Man kan även välja att ta stoploss när OMX30 indexet tar sig över 70 vid en BEAR-trade eller under 30 vid en BULL-trade. För min "snitta ner metod" kan innebära att det inte blir några flera affärer den här dagen, vilket kan resultera i uteblivna vinstaffärer eller kanske ännu större förlust vid slutet av dagen. Hur som helst så bör man låta Stochastic ta sig över eller under 30-70 strecken innan man tar beslut.

Okej det kanske inte är så enkelt som jag skriver, då man även måste ha koll på intra trenden, här använder jag MACD (40 d./EMA 20 d.) och Stochastic Fast (200 d.) samt ritar upp trendkanaler med viktiga stöd och motstånd (brukar gå tillbaka 20 handelsdagar). Har även koll på öppning och stängning kursen.

Tyvärr kan man absolut inte skydda sig mot oförutsedda köp och sälj spikar då OMX kan dra åt vilket håll som helst, när som helst. (kan även beror på att man är sen på marknadsinformation) Men om det  är paraboliska upp/nedgångar utan någon viktigt nyhet, så finns det möjlighet till god avkastning då OMX30 oftast rekylerar tillbaks där den kom ifrån, då är det även bra att ha den där extra påsen med pengar.

Ifall Stochhastic rör sig över 85 så ökar chansen för en fortsatt positiv  utveckling, samma gäller ifall den går under 15 och den negativa trenden förstärks.

Ifall Stochastic sjunker ner mot 30 medans OMX30 snedseglar så har vi en förstärkt positiv trend när väl Stochastic vänder upp igen. Eller om Stochastic stiger snabbare mot 70 än OMX30, så har vi troligtvis en kommande nedgång.

Övning ger färdighet, börja torrsimma och kör utan köp/sälj för att skaffa magkänsla. Börja sedan köpa för en mindre summa (5000sek) där du köper BULL när OMX är under Stoch-30 i stigande trend, eller en BEAR när OMX är över Stoch-70 och fallande trend. Och igen, bli aldrig girig.  Avvakta lite efter varje affär för att få koll på rådande trend, det kommer hela tiden nya möjligheter.



Ett exempel hur det kan se ut, idag måndag den 10 oktober, där vi har en positiv börs, >1% upp från öppningskurs, (vilket blev en överraskning), men som vanligt kan det ändra sig snabbt, precis som sjövädret. Men i alla fall så ligger jag kvar med Bull från kl 10:00, då Stochastic är över 85 och visar styrka på fortsatt uppgång. Vi får se vad som händer...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar