måndag 12 december 2022

Projekt Hälsa går in i slutfasen

 Vecka 49 är avslutat och vikten speglar börsen ganska bra med att vara volatil och går upp och ner om vart annat. Tyvärr åt fel håll denna vecka och en uppgång på 0,4. Fan vad svårt det ska vara att hålla igen med mat och godsaker och inte minst pilsner till VM fotbollen, men  så blir resultatet där efter. Men träningen funkar bra och där känns det som om jag har hittat rätt, halva segern vunnen. Kroppsligt känns det bra, skadorna är som bortblåsta, så det är bara att njuta för stunden. Nu är det 3 veckor kvar till delfinal 1, så frågan är vad jag har för plan? Ja just det, planen är nedskriven så den är solklar, och för att lyckas så måste jag tappa 6,8kg på 3 veckor, alltså 2.26 kg i veckan, glöm inte att det är juletider på det, hm, ja det kommer bli tufft, om inte omöjligt. Hm, det är aldrig för sent att ge upp. Nästa vecka ligger det en weekend resa inplanerad fr sön-tis, så invägning får ske först på onsdag. Och då jag inte har jobbat in några lediga fridagar så ligger jag ännu mer back på den fronten, kanske jag borde ta bort den där i efterhand "töntiga" regeln, är man sjuk/skadad så är man, inget man styr över och där "läkning av såren" är viktigt för att komma tillbaka igen. Kör så det ryker! 

Vikt: 75,8 (+0,4)
Träningspass: 6 (76)
Fridagar: 0 (-6)

Ny vecka och denna vecka blir högintressant då FED ska till att höja räntan igen, hur ska börssentimentet reagera, blir det en bra höjning eller en dålig höjning, troligtvis en dåligt höjning då en höjning är dåligt oavsett, men som andra aktie spekulanter kan uppfatta som bra (<= 0,50%), ja, jag vet inte hur branschen tänker men irrationellt är ordet. Börsen har precis öppnat på rött och ner 0,5 men står och dansar +/- OMX 2100, osäkerhet råder igen. Indikatorerna spretar åt alla håll, men RSI är i alla fall inte överköpt och det finns utrymme för ytterligare uppgång, så varför inte. Dock pekar andra indikatorer nedåt, så jag vet inte vad jag ska tro, och låter bli att gissa denna gång. Det är som det är och blir som det blir.

Är det bara jag som inte hör musiken spela längre(?), hela finansmarknaden verkar dansa och tjoa, inte minst finansgökarna själva. Men vad jag har hört så tog det flera år innan romarna själva fick reda på att deras rike hade fallit och jag tror det är där vi befinner oss nu. Om man bara hör det man vill höra, och se det man vill se, så får man det man tror på bekräftat. Eller som Oscar Wilde sa - "det är inte det du inte vet, som ger dig problem, utan det är det du vet säkert, men inte är så". Att jag varit en domedagsprofet sedan 2019 och bara väntar på att få rätt om en lång och utdragen börskrasch, ja vi pratar krasch, har inte varit en rolig resa, och är det fortfarande inte, att satsa emot centralbanken är inte att rekommendera, dom bestämmer, dom styr över finansmarknaden och våra dagliga liv (utan att vi tänker på det, för utom nu, när det blir sämre). Men jag tror fortfarande att dom kommer få fel, för det går inte att styra och kontrollera naturen eller ska vi kalla det verkligheten. Hur många bubblor man än stänger in sig i så kommer dom att spricka. Det vi kan styra eller i alla fall påverka är amplituden och omfattningen av nästa nedgång. Och denna gång har man inte sparat på krutet, för kikar vi tillbaka på staten och kapitalets reaktiva beteende fr 2015 tills nu så är det inte så konstigt att vi alla nu står på däck på en sjunkande båt, med avsaknaden av livbåtar, medans musiken spelar. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar