tisdag 13 december 2022

Värdeportföljen 2023

 Det är dags att uppdatera portföljerna (fortfarande fiktiva) och jag har börjat kika på värdeportföljen. Dvs. den som ska innehålla stabila bolag med positiv värdeutveckling över tid samt direktavkastning för kassaflödet skull.

SSAB har levererat bäst med hela 159%, kursen har betett sig som ett förhoppningsbolag(?), sen har vi Boliden på en andra plats med en uppgång på 106% och sedan Trelleborg på en tredje plats och +90%. Tele2 och Securitas är bottennappen med -24% och -18%, där Tele2 får lämna, men Securitas har Rek Behåll, så dom får en chans till.



Bolag som troligtvis kommer att lämna portföljen är:

ABB, bra utveckling med bra vinst, men jag tror dom har levererat klart för den här gången. Samma med Bilia, bra avkastning men även dom kommer få det svettigt nästa år (skulle jag tro). Sen har vi AFRY som får lämna tillsammans med surdegen Tele2. 

Ersättare jag kikar på är följande:

AAK, Sandvik, Telia, och holdingbolagen Lundbergföretagen B eller Latour.

Både Lundberg och Latour lever inte riktigt upp till ett Kategori-1 bolag, där dom släpar efter på kravet för vinstutveckling, men ett investmentbolag skulle vara bra för portföljen för diversifieringen skull, Lundberg mot fastigheter och Latour mot några intressanta industribolag, 
CTEK, Tomra, Swegon och ASSA förstås. Jag tror att Latour vinner, dom har lite bättre siffror i min analys.

Telia har ju rasat ihop totalt, men jag tror det är ett bolag som reser sig igen, så Telia är billiga nu

Tanken var även att kika på några utländskt alternativ för att valutasäkra portföljen, men den svenska kronan är så pass svag i dagsläge så det känns inte bra, det blir för dyrt till en hög risk, framför allt om man kikar på bubblan  väster ut.

Jag kommer troligtvis att höja kravet på börsvärdet för Värdeportföljen och Kategori-1 bolag, fr 10Mdr sek till 25mdr Sek, för att höja ribban av stabila stora bolag. 

Några veckor kvar, beslut ska tas i slutet december, upphandling veckorna efter.

Anledningen till att jag ligger utanför marknaden beror på usel makrostatistik och det osäkra geopolitiska läget i världen, detta kan sluta hur illa som helst. Om börsen faller 50-70% så är "cash is king" som gäller, och även råvaror som guld etc. Dock med skenade inflation så är ju inte ett bankkonto så bra heller (men vad ska man göra?). Även derivat för råvaror kan nog åka med i stormen, då underliggande inte är det rena guldet, utan något index eller några bolag i branschen. Så det mesta kommer att ta rejält med stryk när likviditeten tryter hos finans och försäkringsbolag och andra institutionella investerare. (inte soliditeten, ett värde man kan skruva och trolla med länge innan motsatsen bevisas). Den som lever får te, jag ligger lågt tills jag ser någon typ av ljusning i det geopolitiska, då kommer resten att ordna sig på sikt, och den resan vill man vara med på, så det gäller att komma väl förberedd. 

Hur ska det utvecklas mellan...

Ryssland >Ukraina
Kina >Taiwan och Indien och tillviss del Japan och Syd Korea
Turkiet >Grekland, Syrien
IRAN > de flesta...
USA > Ryssland, Iran, Kina, Nord Korea...

Jag tycker mig kunna se ett mönster när man läser mellan raderna, att Ryssland, Kina, Turkiet och IRAN (lägg med Nord Korea), kan komma alliera sig mot EU och USA, och det vore ju inte så bra för världsfreden, men nu har det varit "världsfred" så länge, och människan är destruktiv och kan bara inte låta bli att slåss, framför allt när ekonomin börjar hacka. Men måtte jag ha fel om detta. Det monetära kapitalet är roten till allt ont, men även det goda, om våran omvärld bara hade haft order "Lagom" i sina vokabulär hade vi haft en mycket bättre värld 

Hur än vinden viner, bakom molnen solen skiner 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar