måndag 30 januari 2023

Projekt Hälsa v.5 - Revansch

 Yes, nu fick jag revansch från förra veckan då besvikelsen var stor efter i stort sätt ingen förbättring siffermässigt på viktfronten. Nästan 4 veckor har gått nu med sockerförbud och 14 timmars fasta, målgången är på Onsdag, YES, äntligen är det över!! Men jag undrar faktiskt vad jag håller på med ibland, varför denna bestraffning(?), men intalar mig själv att någon stans gör det nytta, även om det inte syns på utsidan, och om inte, så för själen, då jag känner mig väldigt nöjd med en väl genomförd utmaning. Med 6st träningspass ï bagaget och en viktnedgång 1.8kg så blev det revansch från förra veckans mediokra resultat. Nu är jag 3,2kg från målet, ska jag hinna dit innan sista Maj?

Vikt 72,6 (-1,8)
Träningspass 6 (111st)

Börsen stannade på plus minus noll förra veckan och det blev stormigt, precis som det ska vara under rapportsäsong. Det som förvånar mig mest var att det blev bommar med kommentaren "Sämre än väntat", vilket gör mig ganska orolig för hur 2023 börsutveckling ska fortsätta. För kan inte ens bolagen dra nytta av våran bananrepubliksvaluta så ser läget kritiskt ut för kommande rapporter. Med krympande vinster och en prognos att konjunktur inte kommer stiga under första halvåret så ser det mörkt ut inför nästa rapportsäsong, och dags att omvärdera börskurserna. Men vi tar en rapportsäsong i taget.



För att kika på veckan så fick jag en röd indikation för dagen, vilket verkar stämma med morgonens öppning, zoomar vi ut lite och kikar på OMX30 period vecka, så ligger vi en positiv men vikande trend. Kursen faller emot 5 dagars glidande och Stoch Slow (10) visar negativ bana samt en marginellt försämring av divergensen på MACD, så jag kill-gissar att veckan blir röd, framför allt om varannan rapport blir "sämre än väntat". Viktiga stöd finner jag vid 2160 och 2114 och motstånd vid 2207 och 2250. Min Risk analys och allokeringsbarometer visar Nivå 8 som ger en viktning i portföljen på 30% aktier, 15% derivat (guld certifikat) och 45% kassa. Samt dags för en försäkring med vikt 10% XACT BEAR, med 1 eller 2 ggr hävstång beroende på hur riskvillig man är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar