måndag 23 januari 2023

Projekt Hälsa vecka 4 - Status Que

 Vecka 4 och sista veckan av min svarta månad har startat. Men först en milstolpe, 100 träningspass utförda från i måndags, och jag är ganska nöjd med mig själv och att det har fungerat så bra, kropp och själ håller ihop och jag känner mig starkare. Veckan fortsatte i vanlig ordning med 6st träningspass, men dagens invägning stannade på Status Que, varken upp eller ned, björn eller tjur, utan just ingen skillnad från förra veckan, plus minus noll(?) Har kroppen hittat sin jämvikt nu eller kan det bero på lördagens lunchbuffé och gårdagens födelsedagbuffé, fan för bufféer(!) helt hopplöst att äta lagom, framför allt när det serveras så många olika goda rätter. Skippade dock efterrätterna, enligt plan. Den svarta månaden fortsätter att fungera bra och håller socker nivån på en jämn och stabil nivå, men visst kommer det sötsug i stort sätt varje dag, men då gäller det att vara ståndsmässig, jag ska klara av detta. Dock blir jag lite orolig då det inte har gett något resultat på vågen ännu, men med en vecka kvar så är det bara fortsätta kämpa, skam den som ger sig och snart kommer resultatet. (hoppas jag)

Vikt 74,4 (0kg)
Träningspass: 6 (105)

Börsen ser ut att bli galet volatil under hela 2023 tills vi kan se tydlig minskning av kapital på finansmarknaden. Jag skulle tro att elräkningen kommer hjälpa till en hel del med det, då vinsterna på aktier nu ska omsättas i kilowatt timmar. Sista räkningen från december blev ett uppvaknande att det nu inte bara är snack utan verklighet, nu händer det på riktigt och det svider.

Idag visar mina OMX30-indikatorer på en nedgång, eller sämre än fredagens stängning på +0,42%. Men då rapportsäsongen har startat så blir det en galen börsvecka (som om det vore ngn skillnad från det nya normala). Jag gissar på uppgång för veckan, då vinstvarningarna hittills har uteblivit och att svenska bolag fortfarande kan rida på den usla misskötta svenska valutan.

Jag tror att de flesta bolagen idag redan har slutat att göra affärer i svenska kronor (egna erfarenheter), och detta skedde redan för ca 10-15år sedan, pga. att det var på tok för riskfyllt att skriva kontrakt redan då med en valuta som var så instabil som den svenska kronan. De flesta bolag som kunde, stora som små, skaffade sig valuta konton i dollar och euro, för att hantera detta. Att sedan lönerna betalas ut i svenska kronor, blev ett plus. Det är väl bara handeln som missgynnas egentligen, eller alla de bolag som inte kan dra nytta av valutaväxling. Framför allt de företag som importerar i utländsk valuta och tvingas sälja i kronor, en usel kombo helt enkelt. Men för dom andra bolagen och genom att växla om sitt resultat till skvalpvalutan svenska kronor, så har vinsterna ökat  med ca 25% räknat från 2021, vilket inte är någon dålig vinstökning, utan att behöva göra någonting, tacka riksbanken för den julbonusen. Att våra stora multinationella bolag knappt gör affärer på svensk mark, utan bara rapporterar i svenska kronor, så ger det en ganska skev bild hur de egentligen presterar, men någon gång kommer verkligheten i kapp, den har tendens att göra det.

Det dröjer nog inte så länge innan vi tvingas överge kronan för Euron, det verkar inte finnas något intresse att försvara valutan längre, riksbanken väljer att köra den in i väggen för att rädda (dopa) svenskt näringsliv så länge det går, till alla finansgökars glädje. Att vi sedan får höra att Sverige måste stärka samarbetet med EU och visa solidaritet med alla Eurostater genom att signa på Euron är en annan historia. Vi får väl se vad som händer och fötter, men visst vore det trevligt att någon gång i framtiden kunna åka utomlands och få känna sig rik för en vecka eller två.

I veckan ska jag analysera Avanza, Investor och Sandvik, sen även så många jag hinner av de 19 bolag på min bevakningslista som rapporterar denna vecka, dags att kavla upp armarna och köra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar