måndag 27 februari 2023

Projekt Hälsa Vecka 9

 

Så var snart februari över och mars månad gör sig välkommen då vi närmar oss våren. Men det är för tidigt att ta ner garden, för vintern är långt ifrån över och brukar bjuda på överraskningar långt in mars/april, så jag ställer inte in snöskyffeln ännu. Veckan har rullat på utan några blessyrer, träningen går framåt och 6st träningspass utförda med resultat godkänt. När vi kommer till vikten så går det åt rätt håll och jag lyckades skaka av mig 0,3kg vilket jag är mycket nöjd med, och notera att det inte var medelvikten för veckan som räddade mig, så bra jobbat av mig.

Onsdag    73,7
Fredag     72,9
Måndag    73,3 (-0,3kg)
Snitt:        73,3 (-0,3kg)
Träningspass 6 (135st)

Idag skiner solen på börsen och optimismen har hittat tillbaka, OMX30 har återhämtat sig från förra veckans bistra räntehöjningar, allt annat lika "illa". Var ifrån alla köpare kommer vet jag ej, men min teori är att det handlar om ca 0,01% av samtliga aktier på stockholmsbörsen som byter ägare och sätter prislappen för hela börsen. Idag värderas Small, Mid och Large CAP (ca 407 bolag) till 12 436 Miljarder svenska kronor. Som referens kan vi ha datumet 2020-02-20, den sista gröna dagen innan pandemin slog sina klor i världsekonomin, då var börsen värderad till 8902 Mdr SEK och börsen var på All Time High. Vilket egentligen styrker min teori att det smarta kapitalet idag står utanför marknaden och väntar in rätt tillfälle att kliva in igen. Just nu är det korta positioner som råder och de långsiktiga månads och pensionsspararna som håller börshumöret uppe, samt en och annan insiderperson som måste köpa in sig. Bolagsägare och andra institut och stiftelser, som använder börsen för långsiktig kapitalförvaring sitter som vanligt still i båten. 

Min allokeringsbarometer visar återigen Bullish Trend och normal handel, och det svider att ligga utanför börsen, men jag får nöja mig med korta swingtrade så länge, detta marknadsförhållande kan inte hålla i längden, snart måste bolagen visa att dom lever upp till dagens värdering men vi får vänta fram till Maj månad för facit, men då har jag väl fel igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar