tisdag 14 februari 2023

Tankesmedjan bestInvest - Ska man vara orolig?

 

Vad är det som händer, egentligen?

Jag sitter varje dag och undrar vad som händer och fötter med finansmarknaden och värderingen på den svenska börsen? Hur jag än sitter och räknar och ritar i OMX30 grafen, så kan jag bara se en överentusiastisk, övervärderad och gigantisk bubbla. Är det bara jag som ser detta, är det bara jag som ser att kejsaren inte har några kläder? 

Det som hände 2015 när Riksbanken slet sitt hår för att få UPP inflationen och tillväxten genom att experimentera med negativa räntor och stödköp av obligationer, som resulterade i att det pumpades in mångmiljardbelopp i det monetära systemet. Bankerna i sin tur såg till att öka utlåningen och skuldsättningen av det svenska folket, genialiskt måste national ekonomerna ha tänkt, nu får vi både tillväxt och inflation, aldrig mera lågkonjunktur, alla kommer få det bra, bättre, bäst och pengarna kommer att räcka till allt och alla, i all framtid. Genialiskt helt enkelt, och det verkar ju fungera...

Ur en Årskrönika Swedbank 2015
Vad gäller vår egen svenska Riksbank har de hunnit med tre sänkningar under året. Vi gick in i 2015 med en reporänta på historiskt låga 0 procent. I februari stod klart att Riksbanken sänkte räntan ytterligare till minus 0,10 procent. För första gången någonsin befann sig Riksbanken på otrampad mark i och med en negativ styrränta. Kort därefter – i mars mitt emellan två ordinarie penningpolitiska möten – överraskade Riksbanken marknaden och sänkte räntan igen till minus 0,25 procent samtidigt som de annonserade stödköp av statsobligationer. I dag ligger reporäntan på minus 0,35 procent. Räntan har alltså sänkts tre gånger under året och stödköpen av obligationer kommer att sträcka sig till mitten av 2016. Aldrig tidigare har Sverige haft en så expansiv penningpolitik som idag.  




GRÖN PIL = En irrationell och övervärderad börs som skapar bubblor och osund volatilitet som ger avtryck i realekonomin.
ORANGE PIL = Jämviktskurvan med en rationellt och fundamentalt värderad börs.
RÖD PIL = Det långa stödet och där värdet på börsen anses vara köpvärd igen.

2015 var det negativ ränta, 2021 var det nollränta, och 2022-YTD med flera räntehöjningar, har vi nu 3% ränta. Låt oss fundera ifall börsen fungerar rationellt eller irrationell?  Jag tycker det ser helt galet ut, eller vad är det jag missar? Ja, jag vet att man inte ska blanda ihop dessa två ekonomier, men tyvärr är dessa två storheter sammanflätade, var av den ena ständigt måste räddas och den andra ska offras.

Önskar dig en underbar alla hjärtans dag !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar