måndag 6 februari 2023

Vecka 6 och projekt Hälsa rullar på.

 

Måndag igen och tiden rusar iväg, vi är mitt uppe i rapportsäsongen och jag är mitt uppe i träningssäsongen. Med en kostcirkel som en Vesuvio så är det inte lätt att bekämpa vikt. Helgen har varit långt ifrån nyttig, med mycket god mat och god dricka, som har förgyllt måltiderna. Aja baja för den som jagar viktnedgång. Måndagar är kanske en dum dag att väga sig på, då helgen gärna inbjuder till ett mer intag av föda än vad jag egentligen behöver, och att jag då toppar på måndagar, för att sedan plana ut under veckan. Så för den sakens skull kommer jag att kontrollväga mig även på onsdagar för att se om det stämmer.
Så med en väl genomförd vecka med 6st träningspass är jag nöjd på rörelsesidan, men dock inte lika nöjd med vikten som fick kapitulera med en uppgång på 1kg. Suck, det såg ju så bra ut ett tag. Men jag får se hur läget är på Onsdag, det kanske är bättre än det ser ut, kan jag ju hoppas.

Vikt: 73,6 (+1)
Träning: 6st (117)

På Torsdag är det dags för vår nya Riksbankschef att visa var skåpet ska stå, som sagt så vilar det mycket ansvar på den mannens axlar (vilket han är betald för), och det som blir intressant är om han kommer springa näringslivets ärenden eller om man faktiskt kommer göra det han är anställd för: Ett- hålla inflationen på 2%. Två- Se till att valutan behåller sitt värde, vilket kanske är samma sak, men ändå inte. Plus att sluta leka Jultomte åt finansgökarna och rätta till "balansräkningen" och sluta pumpa in pengar i finansvärlden i allmänhet och fastighetsbranschen i synnerhet, allt jag önskar är en normalisering av ekonomin, utan små feta fingrar som hela tiden ska vara där och peta, nä, låt finansmarknaden stå på egna ben nu, och låt den osynliga handen ta över.
Men om riksbankschefen fortfarande vill bli inbjuden på Wallenbergarnas julfester så bör han nog låta räntan ligga still, eller i alla fall göra en mindre marginell höjning, för att samtidigt visa lite styrka. Men att kliva in och tokhöja nu och visa auktoritet vågar han nog inte och det gäller ju att hålla sig populär bland det privata näringslivet om han vill bli lika långlivad som sin företrädare.
På torsdag får vi se vilken båt han sitter i, men det är i alla fall inte han som ror, det vet vi.

Det här med valutan börjar bli intressant, efter helgens artiklar i Dagens Industri, där snacket om euron börjar dyka upp igen, och att kronan har spelat ut sin roll. Men att vi nu har en fristående riksbank vars uppgift är att bevara valutans värde, så måste jag nog säga att dom har totalt misslyckats med sin uppgift, och med det sviker 10milj. invånare som är tvungna att lita på vad myndigheten tar för sig. Att svenska kronan är lika instabil som en kryptovaluta (som regleras av den osynliga handen), så kanske det är bäst att släppa den och hoppa på Euron trots allt, MEN innan dess skulle jag verkligen vilja veta ifall riksbanken har gjort sitt yttersta för att försvara kronan, och inte haft en helt annan agenda(?). Men det kommer man aldrig få veta, då dom står över både lag och ordning, praktiskt tycker aristokraterna och kanske inte heller en tillfällighet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar