måndag 4 september 2023

Projekt Hälsa vecka 36 - Börjar med en svart månad...

 En svart månad (utan "vitt" socker och alkohol). Första helgen gick utan problem och det känns okej, inget direkt sug av superdrogerna socker och alkohol. Kvar är 27 dagar utan socker försmäktar jag på denna ö. Jag toppade även med en 14 timmars fasta, start igår söndag kl. 18:00 - 08:00, så frukosten i morse satt fint. Förra veckan blev det igen bara 2st träningspass (tok dåligt) men vikten hölls konstant på 73,1 kg och ett hekto ner. Fram till december 31:a så gäller det varannandagträning, med löpning och styrka. Och med det ska jag väl nå fram till mitt viktmål innan året är slut, i annat fall blir det 12 timmars bastubad med långkalsonger sista dygnet för att pressa ur varenda droppe vätska innan vägning, men förhoppningsvis behöver jag inte gå så långt. Inga jätteförändringar i träningspasset, men jag har lagt till jägarställning för att jag lästa någonstans att statisk träning är bra för "hjärta och kärl", så varför inte, plankan och jägaren blir en bra kombo då. 

Vikt: 73,1 (73,2 -0,1)
Träningspass:  2 (224st)

Idag öppnade börsen som en raket mot himlen, nästan 1% upp vid skrivandet stund. Men helt förklarligt då börsen senaste 20 dagar visar minus -1.11%, så visst anser robotarnas algoritmerna och daytraders att börsen är köpvärd igen, tills dom får med sig övriga sentimentet och då börjar sälja igen, ett hasardspel värre än poker, men det funkar. Det blir nog några glada dagar i September där OMX30 utmanar både motståndet 2207 och 2250, men sen blir det tveksamt hur långt det håller denna gång, vi kommer att behöva många positiva händensler i makroekonomin framöver. Sen säger jag bara Kina, hur kommer Solens rike att påverka världens ekonomier, kommer den svarta svanen heta Xi?

Hatten av för Nobelstiftelsen, det går att ändra ett beslut och erkänna fel. Att man dragit tillbaka inbjudan för Belaruser, Ryssar och Iranier till vår största och finaste tillställning Nobelpriset och att dom inte får mingla med Sveriges elit. Bra där! Kanske att det berodde på att Kungen skulle bojkotta tillställningen. Det kan ha haft en betydande del i det som fick dom att ändra beslutet. Någonstans får jag en tanke att dessa gamla stiftelser som Nobelpriset, lägg till Svenska akademin, att dom är lite för konservativa, att dom befinner sig i en bubbla som inte alls stämmer överens med verkligheten. Detta gör de bara för att dom kan, då dom styr över sig själva med ärvda goda resurser och behöver ingen annan än sig själva (tror dom). Detta är inte bra för utvecklingen av vårt samhälle, att ha massa konservativa bromsklossar på betydande positioner. För när omvärlden förändras måste vi förändras med den. Det gäller alla, framför allt inflytelserika organisationer och stiftelser (lägg till Sveriges aristokrater, var Ni än befinner Er). Då kommer inte Ert uppvaknande att bli allt för brutalt när väl verkligheten gör sig påmind.

God vecka,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar