måndag 26 februari 2024

Tillväxtportföljen 2024-(2027)

 En uppdatering av tillväxtportföljen

När jag börjat med att köra en screening av bolag i Börsdata så blir det stor förändring av bolag i den "nya" tillväxtportföljen. Jag kommer att ha en 3års investerings horisont där bolag endast byts ut ifall dom hamnar på stoploss eller faller ur nästa års screening och att jag då tar beslut att byta. Jag lägger även här till 2st bolag för en bättre diversifiering i portföljen, 14st bolag totalt.




Jag har fortsatt förtroende för:
Ependion
Hexagon
Camurus
Bergman & Beving

Följande ska bort:
Axfood flyttas över till Utdelningsportföljen
Bahnhof
Bravida
BTS Group
Hexatronics
Nibe
Note
Sensys Gatso

Resultat av försäljning blev ca -0,4% och en mindre förlust, vilket jag kan tacka Bravida, Nibe, Hexatronics och Sensys Gatso, surdegar. Men efter som jag följt allokeringsbarometer så har jag minskat andelen aktier över tid (idag 15% av portföljen) så blir inte skadan lika stor.


Följande nya bolag ska in:

Addtech
AQ Group
Cloetta
Electrolux Professional
Lagercrantz
Nederman Holding
Medcap
OEM International
System Air
VBG Group

Vilket då ger följande portfölj:




Portföljen har en hög övervikt av industri, men jag får hoppas att en eventuell smäll fångas upp av diversifiering. Portföljen har en prognostiserad direktavkastning på 1.7%


Så nu är frågan när jag ska börja köpa in mig igen, lika tveksam varje gång när jag ser hur övervärderad börserna är och hur extremt beroende finansmarknaden är av räntesänkningar och behov av billig kapital. Dock börjar man se ett tecken på att militärindustrin kan vara räddningen för finansekonomin, då allt och alla ska upprusta och då finns det plötsligt massa pengar igen, lägg även till alla bomber och granater som ska skänkas vidare till Ukraina-kriget, så blir ett riktigt klirr i kassan för hela industrin. Det är märkligt hur pengar snabbt kan trollas fram i dessa kriser. Pengar som inte verkar finnas tillgängliga, när det samtidigt ska sparas på vård skola och omsorg igen. Men även detta blir väl i slutändan ytterligare en fet nota till skattebetalarna när gratisluncherna inte räcker till alla. Jag följer utvecklingen noga men det kommer nog inte bli några köp i närtid.



BFE




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar