fredag 23 februari 2024

Avkastningsportföljen 2024(-2028)

 Dags att uppdatera avkastningportföljen:

Nytt för 2024 är att jag utökar antal bolag till 14st (12st) för bättre diversifiering, då riskspridning över bransch sektorer och internationella marknaden är sämre. Mycket industri blir det.

Så efter att ha gjort min analys så har jag kommit fram till följande resultat.

Nuvarande portfölj:


Jag säljer av AAK (jan-23), Billerud (jun-20), SSAB (jun-20) och Telia (jan-23). Dessa faller även ur bevakningslistan efter att inte tagit sig igenom mitt filter för bolags screening 2024. Men dom är välkomna tillbaka någon gång i framtiden. 

Boliden (jun-20) och Securitas (jun-20) får tacka för sig, men jag fortsätter att följa bolagen. 

Axfood som fått förnyat förtroende flyttas upp från tillväxtportföljen, dom levererar ca 3% direkt avkastning mätt mot nuvarande GAV (jun-20).

Då jag endast ska ha 1stk bank i portföljen så får SEB byta plats med Handelsbanken efter att dom fått högre poäng i min analys. Men SEB har levererat bra och slutar på +40%.

Resultatet av försäljning slutar ca +15%, men där Billerud, Boliden och Telia slutade på rött och sänkte värdet med ca 12%, men det är ju nedersta raden som räknas. Och tänk vad viktigt det är med diversifiering och sprida sina risker, man råkar alltid på några surdegar.

Nya bolag i portföljen är följande efter bolags screening och FPA analys (fundamental poänganalys)

ABB
Axfood
Epiroc
Handelsbanken
Hexpol
Investor
Loomis
SKF
Volvo







Portföljen kommer ge en direktavkasting på ca 3,5% vilket är under målet på 5%, så jag kanske får revidera mitt mål, det är nog lite för optimistiskt och det känns inte helt rätt att välja bolag endast efter direktutdelning, vilket kan sluta illa för hela investeringen om det fundamentala tillsammans med aktiekursen skulle svika.

Dags att börja handla?

Jag är fortfarande tveksam att köpa in mig på marknaden. Visst hade jag fel när jag valt att stå utanför börsen, där 2023 blev ett kanon år med +13% för Stockholm PI där vissa bolag steg mer andra bolag mindre. Det hade blivit en bra affär med facit i hand.

Mina portföljer är fiktiva i dagsläge och jag har valt att bara ligga investerad i tråkiga ränta och obligationsfonder nu när räntorna började ticka upp igen, men det har känt bäst för mig i denna galna ekonomi som råder. Aldrig har det spekulerats så mycket som nu, och att typ 5st räntesänkningar under bara 2024 redan är diskonterat i aktiekurserna, lägg till SAAB, som kommer att sälja JAS plan till alla Natomedlemmar, och sist men inte minst NVIDA som kommer förse världen med AI chips i oändlighet, nä detta kan kan bara sluta med ett mindre jordskred på börsen. Men som sagt, jag har väl fel igen.

Min allokeringsbarometer säger Risk 9 = 15% aktieallokering (resten kassa, ränta och råvaror), men barometern står och väger mot Risk-10 vilket innebär 10% aktier av kapitalet, så jag låter nog "NVIDIA Haussen" lägga sig först innan jag börjar köpa in Värdeportföljen. Sen är det bara att fylla på efter att barometern visar ny allokering.

BFE



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar