torsdag 21 mars 2024

alla blickar på FED, vad är problemet?

 Det börjar kännas som ett påklistrat leende på konjunktursknarkarna, men hur länge kan dom hålla ut? Marknaden är så uppblåst nu att den inte kommer att klara av en endaste liten dålig "händelse" för att luften ska pysa ur. Okej, nu har investerar sentimentet slutat lyssna på de dåliga och tar bara till sig det positiva, vilket i för sig är en överlevnadsstrategi i sig. Varför gå i lera och sörja, när man kan vara på hal is och ha det glatt. Det verka i alla fall som att FED och ECB och våran egna lilla Riksbank är ganska eniga om att inflationen inte är "bekämpad" ännu, och att vi kommer få stå ut med höga räntor ett tag till, men snart så, snart någon gång i framtiden ska dom i alla fall sänkas till lägre nivåer, när nu det kan tänkas bli, ja det kommer att bli det!

Men finansmarknaden har aldrig mått så bra som nu, tänk på det, aldrig någonsin mått så bra, bästa tiden är nu, just nu, och tänk att vi får vara med om det. Bolagen levererar och solen skiner där ute och bättre kommer det antagligen att bli när centralbankerna anser att ekonomin behöver billigare pengar igen för att ta oss till en högkonjunktur, just det, precis, en högkonjunktur, du kan ju förstå hur bra det kommer bli (!!)

Mitt i denna finansiella yra och jakten på att slå index, att maximera resultaten så består marknadsekonomin av konjunkturer, konjunkturer som avlöser varandra, inga konstigheter. Och när man kikar på investeringar i börsbolag, så spelar varken konjunkturen eller vad centralbankerna väljer för styrränta någon större roll, det viktiga är hur bolaget kan hantera konjunkturen, för solen kommer att gå upp i morgon också oavsett om börsen skulle krascha och kvar kommer de starka bolagen att vara, för att återigen fortsätta att utvecklas och skapa tillväxt.

Långsiktighet har alltid premieras för investeringar på börsen (eller i fonder), och jag hoppas att dom som köper i dag, på dessa nivåer är långsiktiga och väldigt uthålliga, men framför allt investerar i rätt typ av bolag som kan hantera konjunkturen. Problemet idag är att vi har levt i en bubbla så pass länge att vi glömt bort det fundamentala, då allt man rört vid blivit till guld i en dopad ekonomi. (kanske inte allt)  Och en god investerare bör försöka hitta tillbaka till en tid innan nollränteexperimentet startade, då vi troligtvis kommer ha en tuffare ekonomisk miljö framöver, och då välja bolag utifrån det. Dock tar det lite mera tid för investerar kollektivet att acceptera en sådan miljö, och stoppar "huvudet i sanden" ett tag till, "confirmation bias" regerar för stunden, för vad kan gå dåligt när allt går så bra?

Så oavsett vilken ränta vi kommer att ha framöver så håll dig ifrån bolag som har svårt att generera en nettovinst på sista raden. Håll dig framför allt borta från förhoppningsbolag som köper andra bolag (serie förvärvare) dvs. bolag som köper sig ett kassaflöde för dyra pengar. Kan man inte växa organiskt, eller först generera ett positivt resultat innan man börjar förvärva så är man dömd att bli ett zombie bolag, ett fenomen som föddes under nollränte perioden och som kommer att vara ett minne blott när verkligheten kommit i kapp (räkna med flera konkurser). Sen har vi dom svåra förhoppningsbolagen, fram för allt inom medicinsk forskning, dessa bolag ska man undvika, eller om man nu måste ge sig in i getingboet, så kan man ersätta sitt lotto eller stryktipsspelande med en högrisk förhoppningsbolagsportfölj, för det kommer knappast bli sämre, och håll summan på samma nivå som ditt 10-veckors lotto kostar idag, samt sprid risken på minst 5-10st bolag. (= du slutar alltså helt med att spela på hasardspel)

Så vad tror jag om börsen nu då?

Jag tror att marknaden redan hade diskonterat 5-10st räntesänkningar och nu handlades till en noll-ränte-miljö igen, precis det tror jag. FED ligger kvar på nuvarande höga nivå (5,5%) och OMX30 stigen ytterligare 1% på detta "väntade" besked. OMX30 har gått upp ca 10% de senaste 50 dagarna (ett kvartal), är detta baserat på kommande lägre styrräntor(??) eller beror det på att marknaden har ställt in siktet på 2025 och att världen ekonomier kommer explodera i ett crescendo av högkonjunktur? Det låter mest som det baseras på spekulation och FOMO. Jag skulle nog ta det lite lugna och låta vissa oroshärdar att stilla sig lite innan man går "all in", men sån är jag. Jag tror att vi har en bubbla idag med övervärderade bolag, och det får utvisa sig till nästa rapportperiod om ca 1 månad om det stämmer.

Jag har ett motstånd vid 2547 för OMX30 och där efter tror jag inte mer på denna cirkus och hoppas verkligen att det kommer någon typ av avkylning och tillnyktrande. Mitt tålamod tog i för sig slut för länge sedan, och jag vågar inte räkna på hur mycket monetärt kapital jag missat när jag bara ligger investerad i ränta och krediter och råvaror. Men råvaror har gått okej, framför allt guldet. Jag fortsätter med denna strategi då det ger mig svarta siffror på sista raden oavsett ifall börsen skulle krascha innan midsommar.

Så min killgissning blir följande: Om börsen sjunker tillbaka under 2516 (OMX30) så har vi en avkylningsperiod på intågande, om inte så kommer det att fortsätta i positiv riktning, men kanske i en lite långsammare takt. I övrigt har vi 3st stöd och motstånd att hålla reda på  2473 - 2510 som stöd och det sista 2547 som sista motstånd, tangerar OMX30 även det så är jag helt mållös, hur långt är ett snöre, var tar rymden slut? Troligtvis aldrig för den som tror på evig tillväxt, vad kan gå fel?

Var försiktig där ute.

BFE





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar