tisdag 20 september 2022

Var ska OMX30 denna vecka?

Efter en positiv öppning så föll det tillbaka till det normala, surt rött. Men var är vi på väg? Jag försöker hitta en ny trend, men det verkar som om vi har gått in i en "funderande-var-är-vi-på-väg?" -handel och snedseglar på ett nytt jämviktsindex 1875 (OMX30). Indexet var nere och testade 1850 efter räntehöjningen, som blev av det värre slaget, efter alla gissningar, så inga förmildrande omständigheter för finansekonomin, inflationen ska tuktas. Men vi ska inte glömma att riksbanken fortsätter att stödköpa obligationer och utländsk valuta, så visst fortsätter man elda på finansbrasan, samtidigt som man visar handlingskraft mot realekonomin. 

Vad kan jag förvänta mig av veckan. RSI visar översålt runt 22 samtidigt som MACD är negativ, med negativ divergens, Stochastic Slow visar för uppgång, dock lite tveksam sådan. Slår jag ihop dessa faktorer tillsammans med reaktionen på räntehöjningen idag, som borde ha varit värre, så ser jag en möjlighet för rekyl imorgon, just för att vi har 6st röda dagar i rad och ligger -5,38% back (börsen har en tendens att vilja utjämna). Men då vi tar rygg på USA börsen och att det är en räntehöjning på gång från FED, så kan dom svarta siffrorna snabbt bli blodröda igen. Även nu vid skrivande stund, är det rött i vilda västern, men jag tror ändå på en sån där konstig återhämtning imorgon, innan FED öppnar munnen. Resten av veckan blir fortsatt röd, där har vi trenden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar