fredag 4 november 2022

Det börjar åter igen ljusna på aktiemarknaden.


 Att det blåser positiva vindar på börsen igen är helt klart och att sentimentet av investerare tror på en ljusare framtid efter 11 månaders kräftgång. Vi vill inte se en röd månad till, oavsett vad som händer i realekonomin. Jag gissar på att flera ser att den tekniska analysen visar tecken för vändning, och instrumentflyger man med trendkurvor och algoritmer, så är det bekräftat. Trenden är skapad och följer alla flocken så har vi ett positivt avslut för börsåret. Det är inte krångligare än så. Tillgång och efterfrågan styr, gäller för aktier, som vilken produkt eller tjänst som helst i en marknadsekonomi. 

Överlag så har rapporterna visat på starka resultat och det ska återspeglas i priset på aktien. Men med de nedgångar vi har fått erfara så har aktiekurserna inte varit rättvisa, även om det ser osäkert ut på marknaden. Den nedgången vi sätt måste till stor del beror på rotation där kapital återigen har hittat tillbaka till tillgångsslag dom en gång kom ifrån, dvs. före TINA:eran.

Vad kan gå fel nästa år? Man bör väl undvika vissa marknader som indirekt kommer drabbas av inflationsbekämpningen. Så jag kommer undvika Fastighetsmarknaden, Konsument cykliskt och även förhoppningsbolag generellt, då det blir tuffare med finansieringen. Det vore konstigt ifall vi inte kommer få se flera konkurser för noterade bolag under 2023/24 på grund av detta. Ett slut för zombiföretagen, i alla fall en upprensning. Man kan inte bygga ett imperium på lånade pengar så länge inflationsbekämpning pågår. Nu är det kostnadskontroll, överlevnad och fokus på organisk tillväxt som gäller, ja du hör ju tråkigt det låter efter 10 år av överflöd, men vi är snart tillbaka där igen, bara lite tålamod.

Nu när väl skutan har vänt så kommer vi att se omvända Björnmarknadsrallyn, med goda chanser att spekulera hem fina vinster. Men det kommer bli en stormig väg tillbaka till toppen av 2021 års börsvärde. För jag antar att det är dit vi ska, hur svårt jag än har att ta till mig korrelationen mellan finans och realekonomin. Men det är så det fungerar i den nya ekonomin, även fast jag hela tiden vill tro annat.

2023 blir ett avvaktande och utmanande år, när realekonomin står på knäna, men så snart vi ser bättre inflationssiffror så kommer finansvärlden och aktiemarknaden ta fart igen och kapitalet kommer inte längre vara något hinder. Räntan måste stabiliseras, först då tar det fart på allvar, sen vill vi se prognoser för räntesänkningar och helst gärna att centralbankerna ökar de finansiella lättnaderna igen, i alla fall fortsätter med de pågående obligationsköpen (rädda fastighetsmarknaden). Sen kan den finansiella tillväxten öka igen, precis som det ska vara.

Nu ska jag bara vänta ut min allokeringsbarometer för att sen börja investera igen och tills dess finns det mycket att göra för att ta reda på vilka bolag man ska satsa på. Erfarna bolag inom branscher som industri, finans, kommunikation, konsument stabil borde funka ett tag framöver, dags för en storstädning av mina bolag jag följer.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar