måndag 7 november 2022

Projekt Hälsa - 10veckor

 10 veckor av Projekt Hälsa har nu passerat med blandat resultat. Covid kom som en överraskning och i stort sätt förstörde hela planen, och motivationen. Men nu är jag på fötter igen efter 18 dagars sjukdom och återhämtning. Idag måndag ska jag köra mitt 45 träningspass. Mina s.k. fridagar är utnyttjade där jag trodde 20 dagar för sjukdom och rekreation, skulle räcka, men det gick ju som det gick, nu lever jag på kredit och ligger 3 dagar minus. Så jag får helt enkelt träna igen dom, vilket innebär 7 träningspass/veckan i 3 veckor, eller köra 2 pass på en dag ifall ork och motivation finns. Men grymt skönt att vara kvitt covid, ett tag kändes det som om den stannat för gott. Tyvärr har det kostat en del och det blir lite som att starta om, men skam den som ger sig, det är ju 4 veckor kvar.

Matchvikt            75.9 kg (+1kg)
Träningspass      0 (44st)
Fridagar              7 (-3st)

Första handelsveckan avklarad för november, OMX30 är upp 1,20% hittills, och denna vecka visar på en glad och munter öppning vid skrivandes stund +0,30% och köparna står i kö för att handla. Jag bevakar OMX30 i 3 min perioders "candlestick",  där jag anser att en omsättning på >75msek/3min. visar styrka respektive svaghet, så trenden ser stark ut. Vi har på rullande 10 dagar en uppgång på 5,60%, vilket styrker vändning i pågående björnmarknad och detta kan bara störas av nya dålig nyheter, för just nu har vi hört samma dåliga nyheter presenterats om och om igen, så på västfronten intet nytt, men "Inget är så dåligt, att det inte kan bli sämre", och svanarna är många och flyger lågt just nu.

Jag har en fundering kring finansbolag och andra banker som bevakar företag och regelbundet ger ut rekommendationer för köp, behåll, bevaka, neutral, sälj, minska, samt att dom även vet vad aktiekursen ska vara. Vi pratar om HSBC, Goldman Sachs, DNB, Carneige, Kepler Cheuvreux etcetera (och jag själv förstås)  och det jag funderar på är ifall dessa bolag står under regler för "kursmanipulering" eller ”inside information” eller vilket fack nu detta skulle hamna under, då deras köpråd indirekt är kursdrivande? Jag vågar inte ens gissa hur mycket pengar man kunde göra ifall man hade tillgång till deras "rekar" redan igår?  I en perfekt och effektiv marknad ska alla parter ha tillgång till samma information, fungerar det verkligen när människan är iblandad? Jag undra även vad Finansinspektionen har för åsikt om hur detta sköts. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar