onsdag 2 november 2022

Varför tokrusar Sinch?

Sinch räddar OMX30 igen, först vid den omvända vinstvarningen och nu när rapporten bekräftar den omvända vinstvarningen. Jag har tidigare haft dom som rek. Köp med riktkurs 62sek sedan augusti, vilket var lite väl optimistiskt, då bolaget och aktien var utdömd av marknaden. Med de nya siffrorna så sänker jag min rek. till Behåll med ny sänkt riktkurs 54sek. Nu verkar förtroendet vara tillbaka på marknaden och kursen rusar 140% på 20 dagar, vilket är för mig irrationellt och totalt galet, när dom nu inte var vatten värda för några veckor sedan. Ett bra tecken för en dysfunktionell marknad. Och som jag alltid säger, en parabolisk uppgång följs alltid av en rekyl nedåt så snart daytraders börjar plocka hem vinsten och resten av swingtrade kollektivet har nyktrat till. Men på sikt kan Sinch vara en bra affär, men då vill jag se svarta siffror först.


Blå= BullCase (ev. Exit). Orange= BaseCase (Jämviktskurs). Röd= BaseCase (ev. Stoploss). Grön= Riktkurs baserat på 12 mån. kursutveckling + fundamental poäng analys). 


Om bolaget

Sinch är ett teknikbolag. Bolaget erbjuder molnbaserade kommunikationstjänster som gör att kunderna kan integrera meddelande (SMS)-, röstapplikations- och mobildatatjänster i sin verksamhet. Kommunikationstjänster används för hantering av kritisk information hos exempelvis banker, flygbolag, aktörer inom sjukvården samt teknikbolag. Bolaget grundades under 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.


(Fundamentala analysen använder siffror från Börsdata, diagrammet från Aktiespararnas Hitta Kursvinnare och bolagsfakta från Avanza)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar