onsdag 2 november 2022

FOMO eller inte, det är frågan?

Om jag översätter förkortningen FOMO som på engelska betyder Fear Of Missing Out, så får jag det till: Skräcken av att missa tjäna pengar, när alla andra lyckas. Och det känns som aktiemarknaden står där igen, för nu går tåget till himlen och jag måste vara med. Men precis som i slutet Mars 2020, när pandemiraset hade bottnat, så står jag bara och gapar och undrar vad som händer? Då gick börsen upp 70-80% på 6 månader och många gjorde sina livs klipp och blev rika, själv vaknade jag till på slutet av festen.

Jag var dock skonad från kraschen, då jag klev ur börsen i slutet Q4 2019, när jag tyckte att marknaden var galet övervärderad. Att jag sedan inte i mitt liv kunde förstå att vi skulle få en sådan parabolisk uppgång så missade jag "nästan" hela börsrallyt och den stora återhämtningen. Och precis som 2019, så agerade jag på samma sätt i Q4 2021, jag sålde åter igen stora delar av min aktieportfölj för att jag tyckte att marknaden var galet övervärderad. Och med facit i hand så fick jag rätt igen, nu när aktiemarknaden gått ner 30%. Men vad ska jag göra nu, ska jag fortsätta att gapa och titta på när börsen åter igen tar sats mot himlen eller kommer det bli annorlunda denna gång? Förutsättningarna är ju inte de samma som sist, så jag kanske gör bäst med att ha kapitalet på ett sparkonto ett litet tag till, men jag känner verkligen FOMO just nu. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar