måndag 14 november 2022

Projekt Hälsa vecka 46

 Ännu en vecka har passerat och jag är nu på banan igen, dock fortfarande lite förkyld till och från, men det är väl egentligen bara ett hösttillstånd, då alla är mer eller mindre lite småförkylda. Jag har nu uppnått 60 träningspass och jag är motiverad igen. Vågen visade rätt väg, precis som inflationen i USA så har trenden vänt åt rätt håll. Men det börjar bli tight om tid och jag bör nog se över mina matvanor ifall målet i huvud taget ska kunna nås.

Matchvikt: 74.3kg (-1.6kg)
Träningspass: 6 (60st)
Fridagar: 0 (-3)

Nu när rapportsäsongen har lagt sig så blir väl veckans snackis om det är ett björnrally vi ser eller om börsen nu har skakat av sig allt elända och bestämt sig för att vända upp mot nya topp nivåer. Nästa tröskel blir Q4 rapporterna, om bolagen kan fortsätta leverera fina resultat, men då har väl riksbanken lite att jobba på och köpa mera utländsk valuta för att sänka kronan till nya låga nivåer för att dra sitt strå till stacken.

Min allokeringsbarometer befinner sig nu i Bullish-zon och har även slagit om till status Normal, vilket betyder att det är okej att börja handla aktier igen. Men att det beror på en parabolisk uppgång så blir jag tveksam, jag är väldigt skeptisk till vad jag ser och hör. Ekonomin står fortfarande inte på egna ben, uppbackad av centralbankerna. Marknaden är fortfarande på väg nedåt mot en lågkonjunktur, som med viss fördröjning även kommer att slå mot företagens resultat, vi får se vid nästa rapportsäsong. Sen kan vi lägga till de geopolitiska spänningarna som inte verkar avta, så jag avstår hellre aktiemarknaden ett tag till och nu får man ju faktiskt lite ränta på sitt sparkonto.

Till sist, Sverige ska inte gå med i NATO, aldrig under dessa premisser. Jag som trodde vi precis tvätta bort vår feghetstämpel sedan 2:a världskriget där vi erbjöd nazister en förstaklass tågbiljett genom landet, för att inte hamna i trubbel. Vad ska vi göra nu, börja exportera vapen och Kurder till Erdogans Turkiet för att bli insläppta i Nato? Någon jävla heder måste vi ha, detta är en fråga mellan Sverige och Nato och inte mellan Sverige och Turkiet, jag hoppas att vi backar ur och säger nej tack för den här gången. Att ryssen skulle komma nu verkar inte heller troligt, så vi behöver inte ha panik, det finns tid att hitta andra lösningar samtidigt som vi kan behålla vår integritet och stolthet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar