måndag 5 december 2022

Projekt Hälsa vecka 49 - en konsolidering.

 I morse var det spännande att ställa sig på vågen efter förra veckans usla resultat, jag kan inte säga att jag har varit bättre denna vecka, som även började med 2 dagars vila pga. skada i fot och smalben, så jag förväntade mig ingenting. Men det blev en liten förbättring med 0.8kg, vilket i för sig inte var så svårt efter förra veckans katastrof. 4st träningspass genomförda och det känns hyffsat i kroppen. Att jag verkar ha hamnat i en jämnvikts-vikt där jag har börjat pendla runt +/- 1kg och att det nu kommer att krävas någonting mera av mig för att uppnå mitt mål är ett faktum, hm, jag som först trodde att detta skulle lösa sig själv genom regelbunden träning, men icke. Jag behöver uppdatera min plan för att klara målet, men väljer nog att fortsätta som jag gör fram till den 31:a december, för att sedan ta nya tag för 2023. Så länge jag håller träningen är jag nöjd, just nu.

Vikt 75.4kg (-0.8)
Träninspass: 4 (70)
Fridagar: 2 (-6)

Hur går det på börsen? Förra veckan slutade på +0.59% och sentimentet är fortfarande positivt, där jag trodde på nedgång efter det tokiga björnrallyt, men icke. Att säga att börsen är stark vet jag inte, kanske möjligen ganska korkad, och att det mest handlar om att bank och finanshus investerar "andra människors pengar", för att det är deras jobb, och att kapitalet strömmar till när flocken tror på återhämtning och att vi snart skulle vara tillbaka till det normala. Men vad är det normala? Ja just det, 0-ränta och kvantitativa lättnader från centralbanker. Att finansmarknaden inte kan stå på egna ben längre, verkar vara det nya normala, att det hela tiden kommer behövas mera kapital i system för att få aktiemarknaden och obligationsmarknaden att fungera korrekt, men att det handlar om en ständig tillväxt och goda vinster är nu mera en självklarhet. Tänk på att hela pensionssystemet kollapsar ifall tillväxten uteblir, vilket skulle vara varje sittande politiker och riksbanksekonoms värsta mardröm (och pensionärernas så klart), så det får inte hända, i alla fall inte så länge jag sitter vid rodret, "what ever it takes".

Veckans trend pekar mot konsolidering och försiktigt handel, där mina indikatorer spretar åt alla håll. Trenden visar positiv riktning men styrkan avtar och kan då bjuda på en röd start. Börsen handlas till höga RSI nivåer (70) samtidigt som den styrks av både OBV, MFI och MACD (oj vad många förkortningar, googla dom!!), dock visar MACD en vikande divergens, som mest betyder konsolidering så länge den befinner sig på positiv mark. Det borde innebära mindre rörelser i veckan, samtidigt som det rullar in ny statistik om sysselsättning och inköpschefsindex etcetera, vilket kommer få börsens EKG  att visa lite livstecken från och till, fram till den 14:e då det åter är dags för FED att röra om i grytan igen. 

Vi har ett bra stöd vid 2120 ifall börsen får för sig att sjunka, men bör då stanna vid en nedgång på -0,5%, uppåt så ligger vi just i ett motstånd "2030" och bryts det så kan nog kursen orka upp mot 2190-2220 innan veckan är slut, varför det skulle gå upp förstår jag inte, kanske för att jag är den ständiga pessimisten, vem vet, vi kanske till och med prickar ett nytt ATH innan året är slut, det bestämmer helt och hållet centralbankerna, för finansmarknaden går på övertid och kommer behöva alla bistånd den kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar