fredag 6 januari 2023

Värdeportföljen uppdaterad

 Hej och God Fortsättning !

Nu har jag uppdaterat min Värdeportfölj och gjort lite förändringar där några bolag har fått lämna och några har tillkommit. Portföljen ska bygga på stabila storbolag med direktutdelning. Och med denna laguppställning kommer den leverera en direktavkastning på ca 3.94%.

ABB, AFRY, Bilia och Tele2 fick lämna för att lämna plats åt AAK, Latour, Sandvik och Telia Company. 

Billerud, SSAB och Telia har högst vikt på ca 10% vardera och lägst har Securita med sina 4% en surdeg som jag tror kommer tillbaka. Sandvik har en negativ riktkurs som bekymrar mig lite på kort sikt, och kanske att jag skulle avvaktat köp till efter rapporten om det vore skarpt läge.

Tanken i "verkligheten" är att jag avyttrar bolagen som ska bort under de två första veckorna 2023, nu alltså, för att sedan lägga första köp av 3 för de nytillkomna innan rapport. Andra köpet görs veckan efter rapport för att sedan avsluta med det sista köpet ca 20 dagar efter rapport. På så vis hoppas jag fånga upp alla kursreaktioner och uppnå bästa totala GAV för stunden. Sen är ju strategin att dessa ska ligga på jäsning tillsvidare, kanske minst 3-5 år, men jag kommer aldrig att kunna låta bli att justera till och från, men då max 1 gång på år.



Som sagt tidigare så är portföljen fiktiv idag, men så fort jag ser att börsen normaliseras och blir köpvärd igen så går jag all in, (enligt allokeringsbarometern)

Tillväxtportföljen kommer att genomgå samma uppdatering fast start vid nästa kvartal där ändring av portföljinnehav görs i början April (dvs eventuella avyttringar), och sedan 3 köp, 1 före Q1:an, det andra veckan efter och det sista efter ca 20 dagar.

Förhoppningsportföljen ska jag jobba med hela tiden då den kräver bevakning, köp ska göras när jag hittar något intressant, och att jag swingar lite vid vinsttoppar och avyttrar 50% vid en kursdubbling (detta lär ju inte hända så ofta framöver), för att sedan göra en avstämning i Oktober. Investeringsstrategin är att jag ska behålla bolagen i minst 3 år och där efter besluta om det fortfarande känns hett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar