måndag 20 februari 2023

Projekt Hälsa Vecka 8 - vikt och inflation


Så har ännu en vecka gått och vi är redan mitt i februari och dagarna blir ljusare igen. Så hur fortskrider mitt projekt? Trögt måste jag säga, fast jag är så duktig med min träning så verkar det inte riktigt räcka till. Rörelse i all ära, grunden för ett sunt liv, tyvärr spelar födan en kanske större roll, vad jag petar i mig och hur ofta. 6st träningspass utförda under veckan och jag lyckades lura av mig endast 1hg, vilket får vara godkänt. Ska det hända något på viktfronten krävs striktare kost, eller dubbla träningspass, och bara den tanken gör mig matt. MEN, precis som med aktier så har långsiktigheten varit bästa receptet för en bra investering, ger man det bara mycket tid så kommer resultatet, för allt tar mycket längre tid än vad man tror. Nu kom jag på den eminenta iden att väga mig på onsdag och fredagar för att på så vis få ett snitt över veckan. Detta borde visa en mer rättvis siffra, typ ett 3 dagars glidande medelvärde helt enkelt och då ser det plötsligt mycket bättre ut, och det infinner sig ett visst hopp:

Onsdag    73,1
Fredag    73,1
Måndag    74,7 (-0,1hg)
Snitt:        73,6    (-1,2kg)

Träningspass: 6st (129st)


Så var det dags för nya inflationssiffror idag, 9,3% och en minskning från december  (10.3%), fantastiskt, nu har det toppat, nu vänder det!!! Men som den ständige pessimist jag är så är 9,3%  på tok för högt, och en dålig siffra. Som tidigare nämnt, allting tar sin tid, och vi är väldigt, väldigt långt ifrån målet, så om "aktiefesten" ska orka jazza på tills vi verkligen ser en vändning, så kommer finansmarknaden att få leva i förnekelse ett tag till (Ja - vi är i en lågkonjunktur). Jag tror dock inte festen kommer att hålla i sig. Med baksmällan kommer tveksamheten och då vill ingen sitta på svartepetter. Kikar vi tillbaka till Jan 2022 så var inflationen upp på 3,7%, vilket redan då måste ha oroat marknaden, när vi sköt över målet med 1,2%. Men inte vaknade riksbanken på den siffran, utan låg kvar med noll-räntan, för att se vad som händer (= reaktiv finanspolitik = stoppa huvudet i sanden politik), Men i vilket fall, då inflationen mäts från tidigare månad, året innan, så borde vi under varje ny mätning under 2023 få en bättre siffra rent statistiskt, och kanske att det får fart på investeringsviljan igen, som tar aktiemarknaden mot nya höjder, för snart vänder det, allting tar bara lite längre tid.

Konsumentprisindex 12 månader (KPIF)



(att man kan vrida och vända på hur inflationen ska mätas utnyttjas friskt, ex. KPIF (inflation inkl. energi), nu även (KPIF minus energipriser) en så kallad kärninflation, eller vanlig KPI som inte går att använda, då den visar det svenska skuldberget för bostadslån, så man var smart att sätta en fast fiktiv ränta för att dölja ökande bolånekostnader. Jag anser att allt bör tas med för att få en rättvis siffra att jobba med. När man väl börjat rota i saker och ting, för att få fram det resultat man vill se, då är det något som är galet och dags att backa "gör om gör rätt", ...med undantag för när man räknar på sin vikt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar