onsdag 15 mars 2023

En krockkudde i orostider

 


För att återkoppla till ett tidigare inlägg, så har jag nu satt ihop en fondportfölj som ska ta mig igenom 2023/24 med ett bättre resultat än aktier. Receptet blir ett tråkigt sparkonto och en ännu tråkigare räntefond, men jag slänger även in en näve hedge och en nypa guld cert, för att sedan kryddat med en salt XACT Bear ETF. Så detta ska kunna smaka ganska bra innan lågkonjunkturen är över och vi börjar vädra en ljus morgondag.

30%    AMF Räntefond Kort
30%    Spartkonto Nordax bundet 24m. med 3,15% ränta
25%    ELEMENTA
10%    GULD AVA
5%      XACT Bear 2 

= 100% krockkudde när vi rusar mot dåliga finansiella tider>

AMF Räntefond Kort en defensiv satsning som jag väljer för den låga avgiften skull (0,13% år) och handlar med  kortfristiga obligationer med god kreditvärdighet och fokus Sverige. En kort ränteportfölj följer ränteutvecklingen bättre än de långfristiga räntefonderna, som tar rejält med stryk nu (se hur det gick för SVB). Så denna borde leverera bättre än riskfria räntan de nästkommande 24m. Vi får gå tillbaka till åren före 2015 för att kunna hitta en naturlig avkastning för en kort räntefond.

ELEMENTA, som klarade pandemi-raset i februari 2020 och visar styrka när det börjar blåsa och bör vara en bra hedge ifall dom nu fortsätter att prestera som dom gjort. Fonden hade det tufft förra året, troligtvis pga. aktie-blankning, men där börsen istället tokrusade i september, och vem hade trott det(?), inte jag heller. Minsta värde för köp är 50.000sek så det krävs lite kulor att få vara med.

Guld AVA, ett certifikat som jag handlar med till och från, hyffsat låg avgift samt courtage fritt. Om det nu skulle börja krisa så kommer guldet att ta fart, så en bra hedge för dåliga tider, när/om både finans och krypto marknaden skakar.

XACT Bear 2, en ETF med hävstång från SHB. Följer OMX30. Rasar indexet med -1% vinner man 2%. Eller tvärt om, jag förlorar dubbelt så mycket när det skiter sig. Med en hyffsad årsavgiften på 0,75%. och äts inte upp som ett vanligt bull/bear certifikat när det går åt fel håll = kan ägas under längre tid. XACT folket säger att själva  målet med fonden är att leverera 1.5% i motsatt börsriktning och rekommenderad sparhorisont 1år. Produkter med hävstång är förknippat med högre risk och att satsa mot marknaden är ännu högre risk, så ganska hög risk för detta derivat. Nämnde jag risk(?). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar