måndag 20 mars 2023

Vecka 12 - Projekt Hälsa


Kampen om hektona fortsätter. Vi är nu i slutet av Mars och det är ca 30 dagar kvar av period 2 av mitt projekt hälsa. Jag har fortfarande inte mött mitt mål för vikten, men jag närmar mig med små steg, dock kan det behövas en kraftansträngning om jag nu ska klara av det innan Maj månad är över. I sista fasen blir det fokus löpning och anmäla mig till ett lopp på minst 10km, där midnattsloppet nog får bli valet, ett väldigt underhållande lopp både för deltagare och åskådare. Veckan har varit kantat av lite skada, eller överansträngning i höft. Tog beslutet att vila torsdag och fredag för att inte förvärra skadan, vilket var rätt val och det onda försvann. Så det blev totalt 4st väl utförda träningspass. Vikten då? Trenden håller i sig och jag håller mig under 72kg, vilket är bra, då helgen igen bjöd på god mat, god öl och gott snacks, inte bra ifall man har planer på att hitta sin forna form, men man måste ju få njuta lite ibland, men om jag bara kunde dra ner lite på intagen så skulle det nog visa sig ganska snabbt på vågen och i spegeln, då jag i stort sätt "super size" varje helg, vilket man kan se på viktkurvan, hur vore det med ordet "lagom", ja jag får fundera på den, för något måste göras innan 31 Maj.

Onsdag    71,5    (72,5)
Fredag     71,7    (72,2)
Måndag   72,5    (72,1)
Snitt:        71,9    (-0,37)
Träningspass 6 (151st)


Så var står vi i finansmarknaden? Det börjar bli märkbart nu att krisen har hunnit i kapp oss. Det blir lite värre för varje dag som går, även ifall aktiemarknaden inte vill erkänna detta, utan fortsätter att positionera sig med nya köp i tron om att allt snart ska vara tillbaka på banan igen med nya stigande kurser och goda vinster rakt ner i plånboken. OMX30 slutade på -3,8% för veckan och månaden är hittills ned -4,4%. Centralbankerna börjar nu samarbeta för att hitta en räddningsplan för våra banker, där 3st föll förra veckan, och det som är bra hittills är att man tänker på att rädda kunderna (inlånarna) före aktieägarna. Tyvärr blir det ringar på vattnet, där investerare råkar illa ut, och som i Alectas fall drabbar pensionssparare, men investeringar är alltid förenat med risk, sånt är spelets regler. Det skulle inte förvåna mig att det kommer upp några flera banker med likviditetsproblem innan detta lägger sig, OCH, vill jag nämna att när alla tittar åt vänster, på den skenande inflationen, bankkrisen, den höga räntan, och sist men inte minst det fruktansvärda krig som Ryssland utsätter Ukraina för, så kommer den svarta svanen inflygande från höger, där europeiska medlemsländer kommer ha överskridit sina betalningsförmågor, för att tvingas ansöka om "rekonstruktion", eller vad det heter på statsnivå(?), och det är när supersäkra statsobligationer blir värdelösa den verkliga krisen är ett faktum. Bara att Frankrike höjer pensionsåldern är ett dåligt tecken på en ansträngd ekonomi, med tanke på hur känsligt detta ämne är med massiva protester som följd, och jag tror inte dom är ensamma då statskulderna i sig är gigantiska uppblåsta bubblor, redo att spricka. 

Jag försöker varje dag förutspå hur börsen kommer att gå. Förra veckan hade jag 2 fel av 5, idag visar min spåkula  Bear+, dvs. en mindre nedgång eller i alla fall en ganska volatil dag med stängning söder ut, så vi får se hur det slutar. 
 !!! Missade en parameter som slår om allt till Bull och positiv stängning, huva för måndagsmorgnar, då man inte är så alert !!!

Jag hoppas hinna med några bolagsanalyser under veckan nu när rapporterna nästan är klara. I veckan trillar de två sista in för mig, Skistar och det tyska bolaget Heidelberg Cement AG, som jag tror kan bli en vinnare om Ukraina en dag ska byggas upp igen, men vilket kräver att Ryssen ska dra sig tillbaka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar