måndag 13 mars 2023

Projekt Hälsa v.11 - Måndag den 13:e


Varför är inte måndag den 13:e värre än en fredag den 13:e? Fredag är ju alltid en fredag och kan omöjligt vara värre än en måndag? Förra veckan var ganska seg, men där träningen har löpt på i sin vanliga takt och känns mer eller mindre som ett naturligt inslag i vardagen, 6 av 6 pass genomförda, och visst blev jag lite sporrad efter förra mätningen som visade att det går åt rätt håll. Denna vecka passerar jag träningspass nummer 150, och jag kan säga att framgången håller i sig, onsdagen vägning visade dock på en ökning, men sen har det gått utför, vilket är ett bra uttryck i detta fall. Nu när det börjar närma sig  målet, så lägger jag till en decimal för noggrannare mätning, okej det är ett tag kvar, men nu ska varje hg räknas. Veckan slutade med en minskning på 0,33kg och jag fortsätter resan mot min matchvikt 69kg utan att "banta" ska tilläggas. 

Onsdag    72,5 (72,1)
Fredag     72,2 (72,4)
Måndag   72,1 (73,3)
Snitt:        72,27 (-0,33kg)
Träningspass 6 (147st)

Förra veckan stannade OMX30 på rött med en riktigt sur fredag. Vilda Västern imponerar igen och sätter osäkerhet på finansmarknaden världen över. Banker som spekulerar på obligationsmarknaden, och som inte verkar förstå att dessa papper drabbas när styrräntorna går upp. Samtidigt kunde jag läsa att 2022 års bonusar betalades ut innan dom var tvungna att erkänna färg. Inte så konstigt i för sig, det är så det fungerar på en fri privat marknad. Nu kommer Storebror in igen och räddar upp situationen, vilket är bra för dom "små människorna" när aristokraterna redan har checkat ut sitt kapital, lekstugan fortsätter. Då kan vi fråga oss ifall det kommer mera, och framför allt ifall obligationssjukan ska drabba flera finansinstitut? Hur stor skada gör denna fadäs, Alecta pension verkar vara ett av offren, eller rättare sagt, dom som stoppat in sitt pensionssparande där. Osäkerhet råder igen, det gillar vi inte på börsen vilket kommer göra avtryck på veckans handel, förutom i Kina då, men dom lever ju i sin gigantiska bubbla. 

Min allokeringsbarometer visar Risknivå 8 (-10), börsen och OMX30 har öppnat under MA50, frågan är ifall MA100 kommer a
gera stöd (2140), men innan dess har jag ett viktigt stöd vid 2160. Börsen känns fortfarande glödhet så en avsvalkning är på sin plats, den tappade dock -2,7% av sitt värde förra veckan, men som sagt, fortfarande glödhet. Men så snart oron har lagt sig så är nog investerarkollektivet tillbaka på banan igen, börjar bankerna skaka så kommer centralbankerna lugna ner sig på jakten efter inflationen, det gäller att prioritera rätt, och vad är viktigare än finansvärldens skyddslingar.

I veckan ska jag uppdatera tillväxtportföljen som har gått igenom en del förändringar, samt att jag jobbar på en fondportfölj som ska agera krockkudde under 2023/24, där anfall blir bästa försvar och en blandning med Hedgefonder och korta räntefonder får stå för underhållningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar