tisdag 21 mars 2023

Skistar - ett BaseCase med potential

 

Skistar börjar bli intressant nu, en bra rapport med starka siffror gör aktien köpvärd. Men (det finns alltid ett "men"), som jag har nämnt tidigare så är resultaten av den lågkonjunktur vi befinner oss i fortfarande i sin linda och har ännu inte visats sitt fula face. I stället för Rek. köp så har jag ändrat på hur jag uttrycker mig i mina recensioner, där Skistar blir ett BaseCase med god potential för avkastning då kursen idag handlas till BearCase. Enligt min TA så har jag en trendkurs 112sek vilket verkar stämma, men det behöver inte stanna där utan fortsätta norrut mot jämviktskurs och varför inte upp mot BullCase om konjunkturen vill.

Blå= BullCase. Orange= BaseCase (Jämviktskurs). Röd= BearCase Grön= Riktkurs . Svart Streckad= Långa stödet (>5år tillbaka i tiden).

Aktiekursen har sjunkit -31% och befinner sig 20% över lägsta noterade kurs (TTM), så det finns helt klart möjlighet för god avkastning om marknaden får upp ögonen för aktien. Bra räntabiliteten på eget kapital, 17% och ett okej P/E tal på 16, men framför allt, bolaget har en positiv FPA Trend (=min poänganalys) vilket tyder på att dom har fått ordning på siffrorna, och även med det även skaffat sig en starkare kassa, som vi nu hoppas räcker ifall kunder uteblir under 2023. (Jag är fortfarande lite skeptisk till att dom behöll utdelningen på 3sek)

Om bolaget.

Handlas på Midcap och bransch Konsument Cyklisk. Skistar bedriver skidanläggningar. Idag äger och förvaltar bolaget över ett flertal större anläggningar runtom i skidorterna Åre, Sälen, Trysil, Hemsedal och Vemdalen. Visionen är att vara en aktiv aktör samt erbjuda ett brett utbud av aktiviteter, anpassat för en bred målgrupp samt för både äldre och unga. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolaget har sitt huvudkontor i Sälen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar