måndag 24 april 2023

Projekt Hälsa v.17 - status que

Det går trögt nu och motivationen är inte på topp. Helgen var kantat med kalas med pizza buffé och tårtfika i stora lass, vilket är min svaghet och total avsaknad av karaktär där "lagom är bäst", nä, jag går "all in", och kör en "super size", visst är det smarrigt, men kanske inte drar jämt med mitt sidoprojekt där tiden nu börjar rinna ut, för snart är Maj över och chansen att nå mitt mål krymper dag för dag. Träningen har nästan kommit igång nu, vilket är bra, 4st pass för veckan så nu är det bara resten som måste komma på plats, typ min kostcirkel, hur nu det ska gå till? Men jag ska försöka hålla igen och lyssna på gubben i magen, där en lätt hungerkänsla är något bra och proppmätt och belåten betyder dåligt. Tricket får bli att äta långsamt och utan påfyllning, så får vi se hur långt det räcker. På viktsidan blev det "status que", märkligt nog, efter helgens matfrossa, men förr-förra veckan var ju katastrof och ingen höjdare den heller så vad kunde gå snett. Jaja, nu är det en vecka kvar, får jag be om lite mer ansträngning, ett sista försök att uppnå mitt mål.

Onsdag    72,9    (73,3)
Fredag     74,2    (72,9)
Måndag   73,1    (74,2)

Snitt :     73.4    (73,47/-0,07)

Träningspass 4 (166st)

Så var rapportsäsongen igång igen och dags att uppdatera min fundamentala data, mycket jobb, men samtidigt intressant, för att sedan  försöka se var konjunkturen är på väg. Sen har vi riksbankens besked på onsdag. Blir det en enkel eller dubbel höjning(?), spännande igen helt enkelt, hur ska marknaden reagera? Än så länge är det "business as usually", precis som det fungerar på börsen, tills något "un-usually" händer. Jag fortsätter min bistra tro på att börsen är på tok för övervärderad och inte alls speglar våra fina svenska aktiebolags förmåga att leva upp till märkligt höga förväntningar på tillväxt i en total upp-och-ner-vänd geopolitisk världsekonomi. 

Allokeringsbarometern har hoppat upp till Nivå -10 och jag skulle inte bli förvånad om OMX fortsätter uppåt mot nivåer "all time high", rekord är till för att slås, konsekvensen tar vi senare. Höga räntor toppat med hög inflation i en mix av stark industri och låg arbetslöshet, snacka om spretig okontrollerbar ekonomi, där vad som helst kan hända, när som helst.

Förra veckan stängde OMX30 på en marginell röd siffra (-0,14%), och vi fick en konsolidering av tidigare uppgångar där OMX 2260 verkar vara ett starkt motstånd. Ovisshet och konsolidering lär fortsätta fram till onsdag, där vi nu väntar på riksbanken besked och några bolagsrapporter, sen får vi se var det bär av. Jag gissar på ett positivt slut för månaden ifall OMX bryter 2260 vid stängning och röda siffror ifall det faller igenom 2240, fallhöjden är ca +1,5% för månaden. Nuvarande jämvikt hittar jag vid OMX 2175, vilket jag tolkar som att det ska till väldigt goda nyheter för att börsen ska stanna på nuvarande nivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar