måndag 1 maj 2023

Projekt Hälsa v.18 - 3:e fasen

Nu är jag framme vid 1:a Maj och dags för avstämning och justering av träningsprogrammet inför fas 3. Men, tyvärr har jag haft tekniska problem pga. Routerbyte, vilket har gjort att mätdata från förra veckan är borta och även morgonens invägning, då jag upptäckte problemet, surt sa räven, så kan det bli i den digitala världen när det inte finns en back-up. Men det var nog bäst för mig, då även valborg har inneburit kalas och middagar i ett som absolut inte är bra för mitt projekt. Jag får börja om igen denna vecka med vägning nu på onsdag, fredag och måndag. Det blev totalt 4st träningspass och det är nu hög tid att lägga till det 5:e igen, då skadan är så gott som läkt och alla ursäkter är borta för att vila. Nu startar även årets andra sockerfria månad, inget jag ser fram emot, tråkigt värre, men behövligt.

Summering av perioden:

Delmål fram till 2022-04-31
Svart Månad Januari    >>> check och godkänt!
Jobba på viktnedgång, 0.4kg i veckan    >>> Nja, mål ej uppfyllt
Träna 5 dagar i veckan Mån-Fre a max 60 minuter  >>> Nä, skada förstörde, men inget jag kan styra över.
Fasta 14:10:5 (5 dagar i veckan sön-fre) >>> Nä, det blev lite sporadiskt efter humör, ej uppfyllt.

När jag startade projektet stod vågen på 76,5kg och jag är nu nere på 73.4kg (snitt vikten vecka 16). Att jag lycktas skaka av mig 3.1kg är ju inte dålig måste jag säga, och detta utan att jag dragit ner på maten. Men jag har fortfarande 4,4kg kvar för att uppnå 69kg, vilket troligtvis inte kommer att gå utan att jag ser över min kostcirkel, eller ökar träningen. Det verkar som att jag kommit till en medelvikt runt 73kg och det kommer att krävas mera av mig för att att  ro detta i hamn i september. Jag har nu anmält mig till Midnattsloppet 2023, 10km löpning på asfalt den 19 Augusti, så nu blir fokus löpning och jag ska utöka träningsdistansen.

5st träningspass i veckan: Måndag, Tisdag, Torsdag, Lördag och Söndag (Onsdag och fredag = vila)

Träningspass:
Jogga 20 minuter    >>> Ändras till 6km x 4 dagar och ett längre på 8km på Torsdagsträningen
Roddmaskin 20min    >>> 10 minuter (uppvärmning) 
Bänkpress 10st    >>> oförändrat
Bensträck Framsida lår/knä, 10st    >>>oförändrat
Situps 20st    >>> ökas till 30st 
Step-ups, 20st    >>> tar bort denna och ersätts med knäböj, med Kettlebell
Plankan 1 min    >>> oförändrat
Armar-Axlar Lyft med Kettlebell 20st  >>> 10st
Benböj med Kettlebell 20st    >>> 10st
Hantlar Biceps 10st    >>> oförändrat
Hantlar Axlar 10st     >>> 
oförändrat
Avsluta med 5 minuters balansbräda.  
>>> tar bort denna, ersätts med stretching 

Nya Delmål fram till 2023-08-31
Svart månad Maj
5st träningspass i veckan
Jobba på viktnedgång 3hg i veckan.

Ja, nu får jag se hur långt detta tar mig, det kan bara bli bättre !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar