måndag 17 april 2023

Projekt Hälsa vecka 16

 Det vill sig inte riktigt, saknar viljan, karaktären och motivationen, jag kan inte riktigt svara på vad det beror på, men att vardagen består av toppar och dalar gäller nog inte bara jag, och just nu befinner jag mig inte på toppen kan jag säga, vilket gör det extra svårt att ställa krav på en själv, utöver att vara en god människa. Så kostcirkeln har inte riktigt varit till min fördel denna veckan, och det krävs betydligt mer disciplin ifall detta projekt ska lyckas. Träningen har i alla fall börjat smyga igång igen, och med 3st pass får jag vara nöjd, så länge skadan känns bra och är på väg att läka helt så kan det bara bli bättre. En intressant observation under skadetiden var att jag kände mig betydligt tröttare, segare och till och med stelare i kroppen fast jag vilade, vilket är ett tydligt tecken på hur viktigt det är att hålla sig i rörelse, det finns helt enkelt inga genvägar till en sund och välmående kropp. Nu måste jag bara försöka hitta motivation igen, för det är ett stort steg från att vilja något till att egentligen genomföra det. Denna vecka gäller minst 4st träningspass, måndag, onsdag, torsdag och lördag, känns detta 100% så kör jag igång som vanligt igen. Kostcirkeln får jag ta hand om senare.

Onsdag    73,3    (71,7)
Fredag     72,9    (72,5)
Måndag   74,2    (74,1)
Snitt :     73,47    (+0,7)
Träningspass 3 (162st)

Oj vad muntert det blev på börsen förra veckan, att det kom in bättre inflationssiffror fick finansvärlden att dra en lättnad suck och stärka hoppet om en snar räntesänkning igen och det låter ju vettigt, eller hur? Att en inflationen på 8% fortfarande är tokhög och riktigt dålig för ekonomin, så kommer räntehöjningarna fortsätta från centralbanken, så räkna med en fortsatt stormig börs som inte vet vilket ben den ska stå på just nu, osäkerhet råder, och panik kan snabbt bryta ut. Men så länge det fortsätter att vara relativt tyst på nyhetsfronten så kommer börsen att öka i värde i väntan på något bättre. 

Jag kikade lite på OMX30 under en 5-års period och kan konstatera att börsen har gått upp ca 50% under denna period och ligger idag ca 80% från lägsta noterade stängning (mars 2020). Siffror som jag tolkar som att bågen är rejält spänd just nu och minsta lilla störning skapar hög volatilitet. Rent fundamentalt skulle jag säga att det uppdämda behovet som skapades under pandemin snart är fyllt igen och med minskade produktionsstörningars så blir det även bekräftat, då kan vi räkna med att lågkonjunkturen förstärks. OMX30 befinner sig åter igen i tidigare trendkanal från 2022 efter en rejäl återhämtning, där konsolidering nu sker. Att vi kan nå ett ATH igen på 2263 är inte uteslutet innan vi börjar se en avmattning igen. Bolagsrapporterna kommer snart att visa vägen och med en fortsatt misshandlad svensk krona så kan nog svenska bolagens resultat hålla i sig mot förväntningarna en rapportsäsong till. Vi bör rikta blickarna mot Europa och vilda västern för att få en bättre uppfattning var konjunkturen är på väg. Annars finns det två andra bra indikatorer att hålla koll på, nämligen Guldet och Bitcoin, två hamnar där investerare parkerar sitt kapital när osäkerheten ökar på aktiemarknaden, där jag tror guldet kommer dra det längsta strået när marknaden återigen inser att högkonjunkturen dröjer på sig och paniken i investerarleden startar.

Min investeringsbarometer har åter igen gått över till Normal Handel och en Bullmarknad i positiv trend, och toppen är inte långt borta nu (ca 10% upp så är vi där). Men jag måste avsluta med att marknaden inte är rationell och vi glömmer snabbt varför finansekonomin går som tåget just nu. Vi kan räkna med att när både räntor och centralbankernas balansräkningar ska normaliseras så skapar det utmaningar både på nationellnivå som på bolagsnivå, så se upp för svarta svanar framöver, dom kommer att flyga lågt. Men efter som allt alltid tar mer tid är förväntat så ser det ljust ut idag, men visst, en dipp borde infinna sig efter förra veckans 3% uppgång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar