måndag 29 maj 2023

Projekt Hälsa V.22 - Det går utför

Oj vad det går, nu händer det saker, veckan har varit bra, och inte allt för jobbig med tanke på avsaknaden av drogen socker, fick väl ett mindre återfall igår Söndag, då jag nästan började gnaga på soffan, troligtvis mest för att jag var hungrig, eller rättare sagt, reptil-hjärnan sa att jag var tok-hungrig och var på väg att dö, och att omedelbart fylla på fettreserverna, de som jag anser redan är påfyllda till bredden, ja vi var inte överens, men känslan är stark och jag vek ner mig och erkänner att jag tog ett mellanmål bestående av en macka och kaffe innan det var dags för middag, shame on me !! Annars har träningen gått OK, 5st pass genomförda, fortfarande jobbigt med löpningen, jag undrar när det ska släppa(?). Detta är nu sista veckan för den svarta månaden, onsdag är sista dagen, och det ger helt klart resultat, när man följer reglerna. Så jag får ta mig en funderare nu om det är värt att börja trycka i sig sötsaker och kall go pilsner i sommarvärmen, hm, jo jag tar och funderar på den under veckan. För just nu går det utför med vikten och målet närmar sig.

Onsdag    70.6    (71.9)
Fredag     70.9    (72.6)
Måndag   71.6    (71.7)

Snitt :     71,03    (72.07 -1.4kg)
Träningspass 5 (190st)


Idag är det ny månad för mig och summerar jag Maj så slutade den på marginellt plus, efter att det varit väldig många röda dagar. Fredagens rusning räddade siffrorna och finns det något bättre när välutbildade förnuftiga ekonomer beslutar att belåna sitt land ännu mera för klara av den dagliga ekonomin med en budget som läcker som ett såll. Vilket bra föredöme av världens största ekonomi. Tack Joe B för att USA räddar finansvärlden igen, och framför allt aktiemarknaden som borde få en anledning att gå All time High innan midsommar, just det, det är inte helt klart fören Onsdagens röstning, så vi får hålla oss till tåls ett tag till och spekulera vidare. Allokeringsbarometern är oförändrad och ligger kvar på Risk 8. Min spåkula BoB säger att det blir en Bull-dag med svarta siffror, men visst borde det infinna sig en röd rekyl efter en sån fantastisk fredag(?) Jag har några bolag kvar att uppdatera efter rapportfloden och där efter är det dags att se över bevakningslistan och börja kika på eventuella ersättare, för det är för många förhoppningsbolag och tillväxtbolag och det skulle behövas flera stabila värdebolag att luta sig tillbaka mot de kommande åren.

USA har idag en statsskuld på 120% av BNP, Sverige har 35% (källa 
Internationella valutafondens databas World Economic Outlook). Men grejen är den att USA är långt från toppen i denna lista där Japan "leder" med sina 262%. Så frågan är ifall vi är snåla eller dumma (eller båda delarna), här upp i norden, varför belånar vi oss inte mera för att berika oss? Tänk Er själva ifall vi kan överösa skola, vård och omsorg med några extra miljarder, samt att vi satsar några biljarder på FoU inom hållbarhet för energi och industrisektorn, nu har vi chansen att absolut bli världsledande inom området. Varför inte överösa bistånd till bolag som väljer att starta sina verksamheter i Sverige, så löser vi arbetslösheten på långsikt. Men framför allt, bygg ett kärnkraftverk så vi kan bli ledande inom export av energi inom EU, att sälja svindyr el under molniga vindstilla dagar kommer bli bra biz för framtiden. Våga satsa nu, för när väl denna massiva lånebubbla spricker (på nationell nivå) så kommer vi garanterat åka med i smällen, oavsett om vi heter Spara eller Slösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar