måndag 8 maj 2023

Projekt Hälsa Vecka 19 - allt har sin tid...

Vecka 19 och första veckan av svarta månaden är avklarad. Det blev en del hemmapoppande popcorn och jag fuskade dock med någon alkoholfri pilsner framför televisionens trygga sken, jag tyckte jag var värd det, som jag alltid tycker, hm bra eller dåligt?  Några härliga promenader hanns med i det soliga vädret, dock ganska kallt, men det har jag inget emot, så länge det inte regnar. Jag satte 5st träningspass med det nya schemat, och det gick väldigt trögt med löpningen, det saknades både kraft och vilja, så på ren ilska tog jag mig runt 4st 6km +  1st 8km pass, okej då, jag promenerade en del på 8km rundan, men tyckte det var bättre att klara distansen än försöka uppnå några bra tider just nu, målet ligger längre fram, typ den 19:e Augusti, och då flyger jag fram de 10km genom södermalms gator. Viktmässigt så går det trögt, jag fixade veckans mål på -3hg/vecka, om jag räknar på snittvikten, men i övrigt så händer det inte så mycket, jag börjar tro att kroppen har intagit någon form av försvarsställning, en överlevnadsstrategi som finns inrotat i människokroppen sedan 10 tusen år tillbaka, den gör allt för att sparar och behålla alla kalorier jag stoppar i mig, den utvinner till och med kalorier ut vatten för att tryggt lägga runt min midja (motsvarigheten till en kamels puckel). allt för att klara en eventuell istid. Eller så kanske det är så att jag äter lite mera mat, för att kompensera för den lilla extra ansträngning jag utsätter mig för. Sanningen är nog att jag lätt skulle överleva om jag bytte ut lunchen mot en frukt och håller vätskenivån på rätt nivå, utan att egentligen lida alls, men då är vi inne på området bantning, vilket inte är första fokus i Projekt Hälsa, så jag springer vidare, så får vi se vad som händer och fötter. Nu när jag springer mera eller längre i alla fall så borde väl det synas på viktskalan, det tar bara lite mera tid att se resultatet, hav tålamod.

Onsdag    72.0 
Fredag     72.6
Måndag   74.0    

Snitt :     72,87 (73.4kg -0.5)
Träningspass 5 (175st)

Börsen öppnar måndagen den 5 maj på minus, dock visar min spåkula att dagen ska sluta på svarta siffror, så det återstår att se vad det ska sluta. Fredagen blev sjukt volatil, sjönk som en sten på fm. för att sedan återhämta sig och stänga på +0.5, snacka om att det råder osäkerhet om vad marknaden egentligen är på väg, dock väldigt bra för daytrading med certifkat om man satsar sina kort rätt. Att räntehöjningarna börjar nå sin topp verkar alla vara överens om, och det är ju positivt. Det börjar nästan kännas som om allt det här oroliga ska vara över snart och att vi kastas in i en ny sorts högkonjunktur (var vi nu befinner oss?), eller så har det bara att göra med att man känner sig hoppfull för att våren har börjat knoppa och sommaren står inför dörren. Men så fort man tar ned garden så kommer högerkroken, så det krävs mer bevis innan man kan lita på en fortsatt stark aktiemarknad. Jag funderar mest på hur det går med centralbankernas balansräkningar, ifall dom säljer av sina värdepapper i den takt dom sagt och tar bort kapital ur det penningstinna monetära systemet, vad kommer det att få för effekt? Att räntehöjningarna inte hunnit få någon effekt ännu bevisar att allt tar lite längre tid än vad vi förväntar oss. Jag trodde att mycket av kapitalet på aktiemarknaden skulle återgå till obligationsmarknaden, och att vi då skulle se en fallande börs, men så blev det inte, eller så väntar man bara på toppen på räntehöjningarna för att uppnå bästa partitetskostnad och avkastning på obligationer. En inbyggd fördröjning helt enkelt. Just nu befinner vi oss i en inflationskris som beror på en långtgående och avtagande energikris, allt med en fördröjning, och när priser för frakt och produktionskostnader är tillbaka på tidigare nivåer, så kommer även inflationen i samhället att avta (om vi mäter KPI utan effekten på höjda lånekostnader), dock kommer nog aldrig priser på matvaror att gå ned till tidigare nivåer (så fungerar det i  ekonomier som inte accepterar lagom tillväxt med en sund deflation då och då), men det kommer att justeras och rättas till när löneökningarna kommer i kapp, alltså, allt tar bara lite längre tid än vad vi förväntar oss. OCH när kommer nästa börskris,  tålamod, den kommer, det tar bara lite längre tid än vad vi tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar