tisdag 13 juni 2023

Projekt Hälsa v.24 - snart 200st träningspass

Denna vecka gör jag mitt 200:e träningspass, förhoppnings på onsdag då gårdagen blev en vilodag pga. andra aktiviteter. Men idag ska det bli springa av, 6km i spåret, dock känns mitt 8km+ pass fortfarande i benen från i Söndags, både stel och trött, men som jag hoppas går över så fort jag kommer ut igen. Vikten står och stampar, 72kg uppvägt i igår och +0,5kg, som sagt, det kommer krävas mera av mig för att komma ner under 70kg. Men jag kör på, kanske att det sker ett mirakel tills den 19:e Augusti då startskottet för Midnattsloppet går.

Onsdag    71,9 (71,4)
Fredag     72,6 (70,2)
Måndag   71,6 (72,8)
Snitt :     72,03 (71,47 +0.56kg)
Träningspass 4 (198st)

I veckan kommer det en massa KPI rapporter från Tyskland, USA och Sverige, följt av nya räntebeslut från FED och ECB, så veckans börshandel kommer bli stökig, för det ska ju spekuleras in i det sista, och vem vill ligga felpositionerad, så nu gäller det köpa och sälja, och sälja och köpa, eller kanske inte, det är nog bättre att sitta still och vänta ut siffrorna. Bara några ord om amorteringskraven, varför finns dom kvar i huvud taget(?), var det inte så att man införde dessa krav för att få folket att ta kontroll över sin egen ekonomi och minska sin belåning? Nu när styrräntan är uppe på 3.5% som i sin tur ger den rörliga bolåneräntan en skjuts upp över 4%, så börjar man nog automatiskt att ta det lite lugnare med att springa till banken och låna mera pengar, så varför tar vi inte bort amorteringskravet omedelbart, det är indirekt kontraproduktivt för vår ekonomi, nu när våra surt förvärvade pengar behövs som mest i samhället och inte hos bankerna. Vad är problemet, men jag tror mig se ett mönster, att vår regering inte förstår sig på samhällets problem, och kan då heller inte fatta rätt beslut, eller så kan det ju vara så att dom helt enkelt inte bryr sig, för snart är det semester. Det är som det är och blir som det blir, bara det inte drabbar mig.

Allokeringsbarometer har nu flyttat sig upp på nivå -11 (Risk 8) vilket inte förändrar allokering men närmar sig Risk-9 som skulle innebära 20% aktier (30%), och lite vinsthemtagningar. Kommer vi nå all time high på OMX30 (= index 2460) från Januari 2022, innan midsommar? Ett ATH som sedan ledde till ett ras på 25% strax efter. Vi är bara 6% i från och med lite glada toner från  centralbankerna så kommer det inte dröjas på sig, rekord är till för att slås, och bubblor är till för att spricka, men vem som kommer hålla i nålen är det ingen som vet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar