måndag 21 augusti 2023

Dags att uppdatera Investeringsstrategin

 Efter 500 timmar i hängmattan har jag ägnat en hel del tid att fundera på hur jag ska investerar mitt kapital. Jag har kommit fram till att jag måste ändra och uppdatera strategin för att möta de nya förutsättningar på finansmarknaden. Den största förändringen är att jag inte längre kommer att investera i bolag som inte klarar av att generera vinst på sista raden. Förhoppningsbolagens tid är förbi (för mig), där jag anser att det är allt för svårt att analysera dessa bolag ifall dom sköter sina kort rätt. Någonstans känner jag att de flesta inom detta segment lever på lånad tid och kapital för den delen, där det senaste inte verkar vara några problem för dom själva. Det verkar inte vara någon större brådska att börja genera svarta siffror så länge finansiering från finansmarknaden flödar in i bolagen. Att dom även använder börsen för att berika sig själva med goa incitamentprogram som spär ut aktiekapitalet är knappast sunt för ett bolag som bränner andras pengar. Dessa bolag kommer jag i fortsättningen endast göra korta inhopp (över tid) på spekulation och kommer endast jobba med medial och teknisk analys. En extra varning för dessa bolag är när de gör en pressrelease av att någon insiderperson har köpt aktier, för att ge någon typ av förtroende mot marknaden. Det är väl en självklarhet att man ska äga aktier (och tro på det man jobbar med) i de bolag man företräder(?) 

Senast Oktober ska jag se över Förhoppningsportföljen, och har redan startat genom att stänga min position i Fingerprint Cards, som från början var en dålig spekulation, som sedan blev en lång investering och med det en ännu värre investering. Precis efter skolboken skulle man kunna säga, där jag som investerare håller kvar mina rötägg i förhoppning om att allt ska vända till vinst igen. Bara genom att titta snabbt på Fingerprints Cards siffror så har dom under en 10års period genererat 3 år med vinst, och det var inte de senaste året.  Med en minskad försäljning Y-Y, så är nog deras dagar snart räknade och jag dömer ut bolaget. Den enda räddningen för dom är att varje kreditkort i framtiden ska bära en fingertrycksavläsare, med hot från att betal och kreditkort kommer flytta in i våra mobiltelefoner, samt att annan identifiering kommer ske traditionellt med koder (ex. Bank ID) eller ansiktsavläsning, så "bye-bye" Fingerprint Cards, kanske dags att byta inriktning innan investeringskollektivet lessnar? 

Jag kommer i fortsättningen att screena fram bolag med hjälp av ett recept där bolag ska möta en bestämd vinst och tillväxtkrav, denna lista med nuvarande kriterier består av 56 bolag, fr Nasdaq Stockholms >1000st noterade bolag. Sen kommer jag även screena ut börsens största bolag baserat på EV (enterprise value) och vissa tillväxtkrav, Då är listan uppe i 64 bolag. Av dessa 64 bolag ska till sist 36st väljas in i någon av mina 3 portföljer baserat på min FPA analys. Hur ofta jag ska uppdatera min lista måste jag fundera på, men det lutar åt 2 ggr per år, för att få med nya bolagsrapporter, man vill ju inte missa en vinnare.


Den nya investeringsstrategin kommer stegvis att implementeras under 2023 och tanken är att börja investera igen så snart dagens finans och penningpolitik har nyktrat till och att finansekonomin kan stå på egna ben samt börjar visa en tendens att spegla realekonomin, som långsamt sjunker just nu. Det har förhoppningsvis sjunkit klart under vintern/våren 2024, och det kommer visa sig genom ett uppvaknande följt av ett kraftigt börsras, eller inte..., men att det blir värre innan det blir bättre är jag övertygad om. Och med de nya förutsättningarna kommer Finansmarknaden inte vara som den varit hittills, vilket kräver en ny strategi..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar