fredag 22 september 2023

Investeringsstrategi 2024 Del 1

 Nu börjar den nya investeringsstrategin sakta falla på sin plats. Jag började med att göra mig av med alla mina förhoppningsbolag vilket gjorde 2H 2023 siffror elakt röda, men om man inte lever som man lär så får man skylla sig själv, och en dålig investering är aldrig förgäves, man skaffar sig ovärderlig erfarenheter genom att lära sig läxan och inte göra samma misstag igen (jag gör ständigt nya). Jag är även övertygad om att det "lilla" kapital jag ändå räddade kommer göra bättre nytta i nya friska investeringar med den nya investeringsstrategin.

Nasdaq Stockholm består som sagt av ca 1000st bolag och ca 400st av dessa bolag levererar idag ett positivt resultat. Resten av bolagen skulle jag kalla förhoppningsbolag, vissa mer tveksamma än andra och jag ifrågasätter ifall dessa bolag någonsin kommer överleva utan finansmarknadens eviga stöd av nytt kapital. När de nya höga marknadsräntorna har satts sig kommer bolag att börja falla bort, förhoppningsvis genom att bli ut köpta från börsen, men i värsta fall konkurs, när affärsplanen varit allt för klen.

I alla fall så har jag idag 400st bolag att utvärdera, vilket är för många så klart för att kunna ha fokus. Alltså har jag tagit fram ett recept för att screena fram ca 50 bolag, som jag då kan ha hyffsad koll på. Detta är möjligt genom min fundamentala poänganalys som jag fortsätter att använda för vidare screening, där jag ska välja ut 36st bolag som jag ska investera i. På detta sätt kommer jag att få en bra diversifiering av bolag som har visat positiva siffror historiskt och i nutid TTM (rullande 12 månader = trailing twelve months)

Jag har även tagit fram en screening som fokuserar på de största bolagen mätt EV (Enterprise Value). Detta för att jag upptäckte att många av de stora tunga industribolagen föll bort genom den första screeningen och jag bör ha en viss acceptans, då ett bolag med EV på 300 Miljarder inte behöver ha samma tillväxttakt som ett bolag på värderat 15 Miljarder. Men även här ställer jag krav på positiv tillväxt, det duger inte att bara ha en hög värdering. Med mitt nya screening recept, så fick jag fram 56st bolag som jag kommer att följa genom min fundamentala poäng analys. Många bolag finns redan i mina fiktiva portföljer, men det kommer bli stora förändringar.

Jag ska ha 3st portföljer som tidigare med 12 bolag i varje, där jag fokuserar just på EV värdet som får utvisa vilken portfölj bolaget ska placerar i.  Det kommer se ut enligt följande:

Portfölj 1    - Värdeportföljen ska bestå av bolag med EV > 25Mdr och varit noterade i >10år på Large, Mid eller Smallcap.  Portföljen ska ha en snitt direktavkastning på 5%, med individuell direktavkastning på >1,5% för att vara ett katergori-1 bolag. 

Portfölj 2    - Tillväxtportföljen ska bestå av bolag med ett EV på >5Mdr och varit noterade i minst 5år på Large, Mid eller SmallCap, för att vara ett Kategori-2 bolag. Inga krav på avkastning men det är ett plus vid sista selekteringen.

Portfölj 3    - Småbolagsportföljen ska bestå av bolag med ett EV på minst 500M (max 5Mdr) och förväntas växa mer än bolagen i portfölj 1 och 2. Inga krav på börslista. Dessa faller under Kategori-3 bolag.

Gemensamt för alla portföljer är att bolagen ska rapportera vinst före skatt (Y-Y). Och måste ta sig igenom nålsögat av min screening med tuffa tillväxt parametrar.

Investerat kapitalet ska fördelas 50 - 30 - 20 (%). 

Det första jag upptäckte med denna nya strategi är att många av mina tidigare gamla favoritbolag plötsligt föll bort, bolag som jag följt under många år, vilket är väldigt tråkigt, men samtidigt en väckarklocka att det inte är speciellt bra att fastna vid vissa bolag när det finns bättre alternativ (i alla fall om jag ska tro på min nya strategi). För visst förväntar jag mig bättre avkastning på investerat kapital, jag äger inte aktier bara för att det är roligt att  äga ett speciellt bolag. Det positiva är att jag hittar nya fina bolag som med all säkert kommer bli mina nya favoriter. To be continued...

Trevlig Helg 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar