måndag 25 september 2023

Projekt Hälsa v.39 - Nu eller inte.

 4st godkända träningspass genomförda under förra veckan. Tredje svarta veckan utan sötsaker och en väl genomförd 14:10:5 diet, vad gav det för resultat? 1,2kg lättare(!!) och det intressanta är att jag visade en vikt på runt 71:an både i fredags och i morse, (måndagen var bedrövligt), vilket borde vara ett bra tecken på att jag närmar mig mitt mål, eller inte. Jag har sagt det så många gånger förr, och så halkar man dit igen och lägger på sig några hekto. Men just idag känns det bra, och jag passar på att njuta lite av det, i morgon är en annan dag. Sista veckan nu utan bärs och socker och det har väl funkat ganska bra, jag upplever helgerna värst (inte så konstigt), där jag kan bli lite grinig och allmänt lättirriterad när man inte får ta del av livets goda. I veckan skippar jag 14:10 dieten, för att se ifall det slutar att trigga hungern, för när man väl får äta så äter man mera än nödvändigt, men det innebär ju också att jag inte får börja småäta på kvällskvisten, disciplin heter det, tänk innan handling. 

Vikt: 72,1 (73,3 kg - 1,2 kg)
Träningspass:  4 (234st)

Börsen på negativ undervikt efter riksbankens räntehöjning förra veckan, vilket kan bädda för en bra börsvecka med positiv utgång. Marknaden har en tendens att utjämna när "mera" negativa sentiment uteblir och media fortsätter att repetera samma negativa nyheter om och om igen, varför inte hålla sig till "på finansmarknaden intet nytt". Jo jag vet, vi väntar på en recession, eller inte. Ja, vi väntar på en fastighetskrasch, eller inte. Ja, snart kommer finansmarknaden att implodera och miljarders av kapital kommer att raderas ut och förgöra "the small peoples" alla besparingar och radera ut hela det svenska pensionssystem, så vi tvingas jobba tills vi dör, eller inte. Men det vi kan och ska räkna med, är att det kommer bli en vinter och efter det en vår och med all säkerhet en varm och skön sommar som vi ska se fram emot.  Precis, vad som än händer så går solen upp imorgon, så lägg din tid och energi på det som får dig att må bra.

Snart har vi bara ett kvartal kvar på 2023 och börsen har visat en otrolig styrka måste jag säga, att jämföra med 2021/22 där volatiliteten och osäkerheten var hög, men jag skulle säga att det aldrig har varit så osäkert som nu. OMX30 har legat och swingat mellan 2207 - 2054, med några mindre utflykter både söder och norr ut, vilket får mig att tänkta på det klassiska ordspråket "Lugnet Före Stormen", det är just det som jag ser i de kursrörelser vi har haft under året. Att finansmarknaden aldrig tar ut en förlust i förskott, har jag lärt mig, den tutar på och kör tills det helt enkelt inte håller längre. Varför gå i lera och sörja, när man kan vara på hal is och ha det glatt. En finansiell ekonomisk kris drabbar sällan de som ställer till den, och med den mentaliteten är det praktiskt taget omöjligt att undvika ekonomiska krascher. Kikar vi makro nu så är realekonomin inte på topp direkt och det gör mig lite orolig, för vilka verktyg ska våra kära smarta nationalekonomer plocka fram ifall det skulle inträffa ett bakslag ? Nu när räntevapnet ska bekämpa inflationen och riksbankernas balansräkningarna måste utjämnas efter de gigantiska kvantitativa lättnaderna under pandemin. Men dom är smarta, dom kommer på något, det löser sig, men innan dess har jag sätt till att lösa min spar & investeringsstrategi, mina pengar, mitt ansvar.

OMX30 2021-2023 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar