fredag 29 september 2023

Investeringsstrategi 2024 Del 2

 Nu har jag kommit en ganska bra bit på väg med min nya investeringsstrategi, och har nu börjat kika på hantering av risk.

Dock velar jag lite kring det totala antal aktieposter i mina tre portföljer. Kanske att jag minskar antalet till 30st bolag totalt för att ha lite mera koll på vad jag äger, risken ökar lite men är försumbar, så riskspridning är god. Jag funderar vidare...

När jag kikar diversifiering så tar min screening inte hänsyn till vilka branscher bolagen är aktiva i, så jag gör det enkelt för mig, och sätter en begränsning för fastigheter, holdingbolag, teknikkonsulter och banker, där endast 1stk av vardera får väljas in i varje portfölj, dvs. att det max kan bli 10% viktning. Resten låter jag det fundamentala avgöra, jag tror utfallet blir hyffsat diversifierat bara jag håller mig till denna regel.

Bevaknings Regeln: När en aktie faller mera än 3%, stängningskurs, så ska den upp på bevakning, vilket innebär att jag ska kolla stängningskursen efter varje dag. Jag uppdaterar normalt kurserna 2 gånger i veckan.

RISK Regeln: är första faktorn som jag ska ta hänsyn till vilket innebär att jag minskar risken genom att sälja av 35% av posten om den sjunker under 5% från GAV. Men jag måste bygga in en tröghet, då börsen är volatil, så detta ska mätas under en 20 dagarsperiod då aktieposten hålls under bevakning. Ligger kursen fortfarande under 5% från GAV efter 20 dagar så säljer jag av 35%, och bevakar utgången för ett eventuellt återköp eller i värsta fall, stoploss. Dvs. skulle aktieposten sjunka under stoploss under denna tid så ska den behandlas enligt stoploss regeln från det datumet (+20 dagar), inga konstigheter.

Ett eventuellt återköp görs när jag anser att kursen fallit nog genom teknisk analys. Förhoppningsvis kan jag köpa in mig igen till ett lägre pris och få ett lägre GAV, men om prislappen går upp över säljpris så har jag i alla fall minimerat risken för denna gång. Jag fortsätter att hålla bolaget under bevakning tills den visar bättre än -3% igen.

STOPLOSS Regeln, är den svåra delen att hantera. När ska jag släppa taget om en aktie som jag analyserat och tror på men ändå inte levererar och riskerar tillväxten i portföljen. När en aktie påverkar portföljvärdet negativt -0.5% eller faller -9% mot GAV så är det adjöss och nästa investering. Men även här måste jag bygga in en tröghet, och väljer att bara ta beslut om Stoploss vid helårsuppdateringen i Mars, dvs efter årsrapporterna för de flesta bolagen på Stockholmsbörsen. Och för ett slutgiltigt säljbeslut måste jag även ta hänsyn till börsens utveckling generellt, för om det beror på en mindre börskrasch så kan man i regel ligga kvar, då börsen historiskt sätt alltid återhämtat sig efter tid. Men för att både ha hängslen och livrem så regleras även mitt innehav av min allokeringsbarometer, som visar hur jag bör ligga positionerad mot aktier och andre derivat under rådande börstemperatur, så den behålls även i min nya investeringsstrategi. 

Det kommer mera... önskar dig en trevlig helg så länge!


BFE



    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar