måndag 2 oktober 2023

Projekt Hälsa vecka 40 - intet nytt

Jag noterar att September har passerat och vi har idag måndag den 2:a Oktober och min svarta månad är över och jag är nu fri att konsumera precis vad jag vill, när jag vill, om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt, det får framtiden utvisa. Att upphäva 14:10:5 dieten under förra veckan gav varken till eller från, så jag skulle tro att det inte är själva tiden, när jag får äta som är viktigt, utan att verkmästaren i magen får sin förtjänta vila och kan i lugn och ro sköta om maskineriet, vilket gynnar både kropp, huvud och själ, även fast det uppstår en hel del gnäll från huvudkontoret. Resultaten av den svarta veckan blev ett vikttapp på 1kg, hade dock hoppats på mer, men jag har mina aningar varför jag inte når ett bättre resultat, men nog ältat om det. 3st träningspass är ett för lite, men jag var för trött i Söndags och lät latmasken bestämma, vilket resulterade i en hel del sport på tv och en i för sig härlig promenad i det fina höstvädret. Så ska oktober spåra ut helt nu i en orgie av chips, godis och bärs? Icke, det är nu som jag ska anamma "Ett Bättre liv med Nationalekonomi" och ta hänsyn till marginalnyttan, att njuta av det jag äter och dricker i lagom mängd. Vikten för veckan bjöd på intet nytt, allt som vanligt och jag står och trampar på 72. Fortfarande 3kg kvar att bekämpa innan året är slut.

Vikt: 72,23 (72,10 + 0,13)
Träningspass:  3 (237st)

Ny börsvecka, nya insatser, allt annat lika. Dåliga nyheter repeteras om och om igen, banker höjer bolåneräntor i takt som riksbanken höjer styrräntan, och ja det blir dyrare att leva i Kungariket Sverige. I GOT THE MESSAGE.

Summerar jag förra veckan så hamnade OMX30 på minus 0,49%, men med ett positivt avslut Torsdag och Fredag. Det positiva sentimentet verkar följa med även till denna vecka, när marknadens algoritmhandel gärna vill utjämna, då den tjänar mest pengar på en volatil marknad. Dock ser det ut som att OMX 2160 har blivit det nya motståndet från tidigare 2207. Kikar vi nedåt så hittar jag stöd vid 2114 och där efter 2067 och så 2100 så klart, jämna tal har alltid en påverkan på indexhandel. Så lite surare marknadsutveckling på TA-sidan, men fortfarande till min förvåning på väldigt positiva höga nivåer, om man nu jämför med resten av realekonomin, men dessa två storheter har ju aldrig korrelerat.

SBB, bostadsbolaget som lovade guld och gröna skogar. Bolaget som lurade hundratusentals aktieägare att satsa pengar i utbyte mot god avkastning i hundra år. Denna skandal är nästan på nivåer som Telias börsintroducering på 00-talet, när staten lurade av många av sina medborgare sitt surt skattade kapital. Okej, detta är nog betydligt värre, men det båda dessa händelser har gemensamt är att det är politiker involverat, människor som fått folkets förtroende, proffspolitiker som folket måste lita på. Det går inte att skylla detta på det privata bolaget SBB. Det här handlar om inkompetenta kommunpolitiker som tagit beslut som ligger lång över deras egna huvuden. Att sälja ut allmännyttiga fastigheter för att (kortsiktigt) klara av den misskötta kommunbudgeten, helt utan konsekvenstänk för framtiden. Att bränna lite dockor på berörda kommuners torg vore på sin plats. Men det kommer inte att hända, utan samma politiska partier kommer att få sina röster även vid nästa val, för det är så många Svenskar är fostrade, att acceptera det som hände, att inte använda sin åsikt med att utnyttja demokratin och yttrandefriheteten, som vi tydligen är så jävla måna om att få behålla. Jag kanske har fel med just denna händelse, som nu är väl känt i media, och förhoppningsvis så blir det ändring i leden framöver. Men jag hyser inga större förhoppningar längre, och med detta sagt så tar jag istället en lång och skön promenad i den guld-gröna skogen, så slipper jag höra på eländet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar