tisdag 12 september 2023

Scandic Hotels Group - Jag avvakta tillsvidare


Ett fundamentalt Bear Case utan förväntningar, aktien ser ut att vara rätt värderad vid dagens kurs (35-37sek). Bolaget håller sakta men säkert på att återhämta sig efter nedstängningarna men det kommer säkert ta något år innan vi är tillbaka på nivåer innan pandemin. Framför allt nu när pengar är dyrt och vi väljer att inte spendera dom på hotellboende. Jag skulle inte ha så bråttom att köpa idag, risken är hög att det kommer en till dipp, innan det vänder.  


Blå= BullCase. Orange= BaseCase. Röd= BearCase Grön= Trendkurs. Svart Streckad= Långa stödet . Grå lodrät linje = senast analysdatum

Kursen rör sig i positiv trend med högre bottnar och toppar, men orkar den över 44sek innan årsskiftet? Jag tror inte på det, aktien har hittat sin jämnviktkurs runt orange linje. Jag har även ett starkt motstånd vid 38sek som kan vara bra att hålla koll på.

Hur tolkar jag min TA?

Befinner sig kursen över Blå linje så är det Bull Case och jag väljer att ta hem vinsten eller del av vinsten. Befinner sig kursen under Röd linje så är det stoploss. Nivåerna för Stöd/Motstånd är beräknade från senast analys (Grå lodrät linje), så man ska inte kika bakåt.

Nu skulle jag säga att kursen är på väg att leta sig nedåt mot 35sek igen (mot Grön linje) och om jag får rätt så är det läge för Swingtrade för att sedan med lite tur sälja vid 38sek.

Bolagsinformation

Scandic Hotels Group bedriver hotellverksamhet. Störst affärsinriktning återfinns inom mellanklassegmentet, där bolaget innehar störst verksamhet inom den nordiska marknaden. Utöver möjligheten till hotellövernattning erbjuder bolaget möjlighet till företagskunder att anordna event, samt boka konferensrum. Scandic Hotels Group etablerades ursprungligen 1963 som Esso Motorhotell och bytte namn till Scandic under 1984. Huvudkontoret ligger i Stockholm

Jag äger inte aktien idag.

Fundamentala analysen använder siffror från Börsdata, diagrammet från Aktiespararnas Hitta Kursvinnare och bolagsfakta från Avanza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar