tisdag 3 oktober 2023

Investeringsstrategi 2024 Del 3

Hantering av risk: 

Jag har bestämt mig att köra 12st aktieposter per portfölj. Dels för riskspridningen (8%) i portföljen, men mest för att det är svårt att till och med begränsa sig till 12st bolag, skulle gärna vilja köpa flera. Jag ökar samtidigt risken när vi kommer till en aktie påverkan av portföljvärdet, från 0,5% till 1%. Och då alla regler kräver ett namn så kallar jag denna regel för RISK1:X. 1:an står för negativ påverkan av kapital i procent och X står för antal aktier i portföljen, samt stoploss värde, hur mycket kursen får sjunka fr GAV.

Exempel för RISK1:12

Portfölj Kapital: 100 000sek
Antal aktieposter: 12st
Splitt / aktiepost: 8300sek (8%)

Faller aktiekursen med 12% (-996sek) som motsvarar 1% av portföljvärdet, så är det dags att sälja av och ta stoploss. Det innebär att jag kan göra 100st dåliga investeringar innan kapitalet är slut, och vid det laget bör jag ägna mig åt något annat.

Med hjälp av regeln RISK1:X, så kan jag då öka eller minskar antalet aktier i portföljen, utan att öka risken för den totala portföljen:

Väljer jag RISK1:10 så köper jag 10st aktier och tar stoploss vid -10%. Köper jag 15st aktier (RISK1:15) så kan jag ta "större risk" och låta stoploss gå vid -15%. Det jag förlorar vid båda fallen är 1% av det totala portföljvärdet.

Portföljens värde ska beräknas på senaste stängningskursen. Jag måste ta hänsyn till om värdet stiger eller sjunker för totalen för att då justera risken, framför allt om det minskar. Jag uppdaterar kurserna två gånger i veckan och låter sedan en formler i excel ta hand om resten.

Viktning av mina portföljer:

Efter att kört en FPA så väljer jag ut de 12 bolag med högst poäng och viktar respektive aktiepost efter resultatet av poäng analysen, ju högre poäng desto större vikt ska aktien ha i portföljen.

Exempel.
Analys av 4st bolag:

3st får 25p och ett får 10p. Innebär att 3st bolag ska ha 29,4% splitt och det sista får 11,7%. 

10poäng delat på / ( 25 + 25 + 25 + 10) = 11,8%
25poäng delat på / ( 25 + 25 + 25 + 10) = 29,4%
Check Summa = (29,4% *3) + (11,8% *1) = 100%


Jag tror alla pusselbitar börjar fall på sin plats:

1- Selektering av bolag

2- Splitt och viktning för Aktier och kapital.

3- Risk hantering

- Nästa och sista delen ska handla om förvaltning av portföljerna,. Sen kommer det ta några veckor innan jag kan bestämma mig och spika strategin, men bara jag hinner innan börsen börjar bli mogen för köp.

Tills dess, simma lugnt !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar