måndag 2 oktober 2023

Loomis - Goldman höjer till köp, Bananflugeekonomen säger Behåll/Bevaka eller Swinga

Goldman höjer Loomis till köp och ger dom en riktkurs på 435sek = 35% upp (!!) från dagskursen. Med detta meddelande stiger kursen >7%, så de som fick den här informationen innan öppning gjorde snabba pengar idag, vilket inte är olagligt, det är fritt fram att påverka marknaden, oavsett vilken position man har. Okej nu blev jag så där tvär igen, men det är så svårt att låta bli, när man ser hur större spelare kan påverka dagskursen med sina analyser.

Loomis är ett av mina nya bolag som jag nu mera följer. Det innebär att dom klarade min screening och 
jag har nu även gjort en FP analys för att se ifall dom kvalificerar sig till en av mina framtida  portföljer.

Men först...
Om jag skulle gjort en FAKTA Analys innan köp så skulle det inte bli ett köp idag, då indikatorerna talar om att det inte är bra att köpa eller äga aktier nu. Kollar man på Index Stockholm PI så står både index och MA50 under MA200 = Dåligt att köpa och äga aktier. D
ock visar bolagets FA och TA för köp. Så fast det ser ganska illa ut marknadsmässigt så kan det vara intressant för en swingtrade och köpa in sig nu när kursen är över MA50 och sälja av när den fall igenom. Jag bevakar slutkursen idag och tar beslut när börsen har öppnat imorgon.

Enligt min fundamentala poäng analys så är Loomis ett Katergori-1 bolag och kan passa in i min värdeportfölj. Riktkursen säger 321sek och den kortsiktig trendkursen säger 329sek. Men idag är Loomis ett Basecase (behåll/bevaka) i negativ tillväxttakt, så för den långsiktige så lägger vi bolaget på bevakning tills vidare och väntar in en bättre köpkurs. Kortsiktigt ser det bättre ut, kursen är upp 2% på 12 månaders rullande och 17% från lägsta, och förhoppningsvis fortsätter den positiva trenden ett litet tag till, innan det vänder tillbaka mot jämnviktkursen (Orange-BaseCase). RSI visar dock på överköpt efter dagens race och ligger över 70 strecket = ökar risken för en avkylning. Vi får se hur morgondagen ser ut.


Blå= Bull. Orange= Base. Röd= Bear Grön= Riktkurs. Grön Streckad = Trendkurs Svart Streckad= Långa stödet . Grå lodrät=Analysdag

Om bolaget

Loomis är verksamma inom finansbranschen. Bolaget erbjuder tjänster för kontantflöden till finansiella institutioner samt övriga kommersiella affärsverksamheter. Bolaget är delaktiga i hela processen, från inhämtning, beräkning, insättning och distribution av kontanter. Verksamheten drivs på global nivå med störst närvaro inom Europa samt Nordamerika. Bolaget var tidigare en del av Securitas, men avknoppades som ett separat bolag under 2007. Huvudkontoret ligger i Stockholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar