onsdag 11 oktober 2023

Investeringsstrategi 2024 - Del 4 Förvaltning

 Hur mycket tid ska man egentligen lägga ner på sin aktieportfölj? Eller hur mycket tid kan du lägga ner på din aktieportfölj? Eller hur mycket tid behöver du lägga ner på din aktieportfölj, för att maximera nyttan för ditt investerade kapitalet?

Första svaret är att man kan lägga ner all sin tid på aktieportföljen och detta utan att egentligen maximera nyttan. Jag skulle nästan anse att det är viktigare att hålla koll på marknadstrenden än att hålla koll på enskild aktier. Detta genom ett brett börsindex på marknaden man har sina aktier investerade. Sen ska du ha riskspridning med minst 10 aktier i portföljen och 5-10st avbytare som du har under bevakning precis som du ägde dom, som ska stå redo för köp vid ett eventuell byte pga. stoploss. Sist men inte minst ska man ha en plan för stoploss. Följer du detta så spelar det egentligen inte någon större roll vilka bolag du väljer att köpa, se bara till att marknadstrenden pekar i positiv riktning så sköter marknaden resten, och din portfölj kommer att bli starkare med tiden, när du behåller vinnarna och gör dig av med förlorarna. J
ust det, en sista och den viktigaste regeln är bara investera i lönsamma bolag. 

Men kan man krångla till saker och ting så gör man det, i alla fall om man gillar aktieinvesteringar.

Så hur ska jag förvalta min portfölj?

Jag följer ett brett index: Stockholm OMX 30
Jag investerar endast i Svenska lönsamma bolag som är noterade på stockholmsbörsen Large, Mid och Small Cap.
Jag har en allokeringsbarometer som talar om hur jag ska allokera portföljen mellan aktier, råvaror, övr. derivat och kassa. 

Fibonacci hjälper till med pivot tabellen

För att avgöra om en aktie är över eller undervärderad så använder jag en pivot tabell med fibonacci tallinje för att räkna ut nivåer enligt formel nedan. Jag kan sedan välja att swinga de aktier jag äger för att få lite kassaflöde utöver eventuella utdelningar eller få ner GAV. 

Pivot = 12 m. TTM Lägsta kurs + ((12 m. TTM Högsta kurs - 12 m. TTM Lägsta kurs) * FIB

FIB Nivåer =100%-85%-76%-62%-50%-38%24%-15%-0%

Övervärderat: FIB = 0,854 (blå Linje i analys)
Vinsthemtagning: Om kursen stänger över FIB 85,4% under 20 dagar säljer jag 35% och tar hem eventuellt vinst för att sedan köpa tillbaka när/om kursen faller tillbaka. Tid för trade 20d - 50d. (köp tillbaka efter max 50d.)

Undervärderad: FIB = 0,146 (Röd linje i analys)
Riskhemtagning: Om kursen stänger under FIB 14.6% säljer jag av 35% och inväntar lägre kurs för att köpa in mig igen. Tid för trade 20d.-50d. (köp tillbaka efter max 50d.)

Detta ger även en bra indikering när det är läge att köpa in sig eller avyttra ett bolag.

Aktiekurserna i mina tre portföljer, Värdebolag, Tillväxtbolag och Småbolag ska uppdateras 2 gånger i veckan. Ett normalt byte av bolag sker i mars månad efter sista rapporten i respektive portfölj. Byte sker ifall bolaget inte har levererat enligt önskemål eller det fundamentala visar en nedåtgående trend, och att det finns ett bättre alternativ bland avbytarna.

Stoploss av bolag sker ifall aktiekursen ligger under någon av mina stoploss nivåer under 20 dagar. Vilket innebär att jag börjar räkna från första stängning och 20 handelsdagar framåt. Skulle kursen stänga under stoploss nivå på den 20:e dagen så bör jag sälja/byta ut bolaget.

Jag kommer att använda 1:12 regeln, som var att jag tar stoploss ifall aktien påverkar portföljvärdet negativt med 1% eller sjunker 12%. Riskhemtagning  (sälj av 35%) görs ifall kursen faller 6% (hälften av 12% regeln). 

Detta skulle kunna bli en hel del transaktioner på en volatil börs, som vi har idag, men vi är inte i ett normalläge. Marknaden styrs av rädsla och girighet om vart annat, vilket är helt galet men bra för kortsiktig trading. 

Det blev många regler att hålla koll på och nu måste jag sammanfatta och polera investeringsstrategin lite innan jag spikar detta. Nu börjar även rapportsäsongen och det blir en hel del bolag att analysera, och baserat på nya analyser ska de nya portföljerna uppdateras med nya friska bolag.

I April 2024 bör man ha bättre koll var ekonomin är på väg, för just nu har vi hamnat i ett vakuum, en väntan på vad som komma skall och blir det inte en annonserad räntesänkning snart kommer världens börser att sjunka tillbaka till normala nivåer, nivåer vi hade innan pandemin, nivåer vi hade innan de kvantitativa lättnaderna, men utan gratis kapital, dvs ett OMX30 mellan 1700-1900 punkter.

Tills dess Swinga lugnt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar