måndag 9 oktober 2023

Projekt Hälsa v.41 - Ge mig styrka

Förra veckan trodde jag det skulle braka iväg rejält, nu när det är fritt fram för onyttig föda, toppat med vuxenkalas i lördags med massor av mat, tårta och pilsner, kostcirkeln har sätt ut som en pizza hela veckan, inte bra helt enkelt. Viktökningen väntade inte på sig, men jag får vara nöjd att jag kom undan med endast ett hekto påslag. Även denna vecka missade jag ett träningspass och slutade på 3 väl utförda pass, men ett för lite. Skärpning igen. Denna vecka måste jag sansa mig, för det kommer inte stanna vid ett hekto om jag fortsätter så här och det vore ju synd, nu när jag kommit så långt och närmar mig mitt mål.

Vikt: 72,33kg ( + 0,10)
Träningspass:  3 (237st)

Börsen rekylerade upp förra veckan baserat på bra jobbsiffror från vilda västern, då kan man ju fundera på vad som är bra eller dåligt. I detta fall har flera människor i USA fått sysselsättning, vilket är bra i min värld, men borde vara dåligt i finansvärlden, då ekonomin i dagsläget måste kvävas för att få ner inflationen. Men detta hindrar inte aktiemarknaden att byta ben och se det som positivt denna gång. Även fast USA 10-åriga ränta håller sig på hög skrämmande nivå. Men dåligt blev bra och OMX Stockholm rusade norr ut, för att idag vakna upp ur någon konstlad börsglädje med en röd måndagsöppning, allt annat lika.

Jag har mitt nästa stöd vid OMX 2115 vilket ligger ca 1.5% längre ner än måndagens öppning och det är väl inte omöjligt att vi når dit innan fredag, dock har det skapats ett motstånd vid OMX 2135 som håller upp index, och så länge motståndet håller (vid stängning & öppning)) så får man hålla sig borta från Bear Certifikaten. Nu drar rapportsäsongen igång och bolagen ska visa färg. Det kommer även en massa KPI siffror från världens alla hörn så med all säkerhet så fortsätter osäkerheten och det kommer bli stökigare, så man ska nog undvika certifikat handel i huvud taget under denna period, då volatiliteten är för hög och totalt oförutsägbar. Precis som marknaden vill ha det.

Jag undrar bara när fallet mot 2000, 1800 och till och med tillbaka mot Pandemi lägsta 1280. Jag gjorde en TA på OMX och såg en cirkel som bildats runt uppgången från 2H 2022 och nuvarande negativa trend. Det visar ett märkligt mönster mellan stöd och nuvarande trend och man kan ju bli lite oroligt ifall grön trendlinje bryts inom cirkeln. Den som lever får te.



En liknade cirkel bildades även vid 2021/1H 2022, där index vände upp vid motstånden "50% av cirkeln", som även motsvarar en nivå i min allokeringsbarometer = OMX 1881, man skulle då kunna tro att vi nu kommer att studsa mot nästa nivå i allokeringsbarometern = OMX 1835 som då är 50% av den nya cirkeln (!!), för att sedan vända upp igen. Eller inte, och det bryter ned mot lägre nivåer. Spännande ska det bli.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar