måndag 30 oktober 2023

Projekt Hälsa v. 44 - bra och dåligt

Jakten på hälsa är ett dubbel front krig som ska utkämpas både mentalt och fysiskt. Detta kräver noggranna förberedelse, en inre styrka och stöd utifrån. Att försöka sig på denna kamp själv är dömt att misslyckas. Denna vecka lyckades jag i alla fall att vända trenden för antal träningspass, 4st godkända pass genomförda, bra av mig (!) När jag tittar på viktkurvan så går det mindre bra. Nu är det 5:e veckan i rad som visar uppgång och det håller inte. Jag vet i allra högsta grad varför, så att hitta orsaken till problemet är inte svårt, men frågan är hur jag finner styrkan att stoppa den, eller rättare sagt, sluta att stoppa i mig mer än vad jag behöver. Jag måste ta mig tillbaka till planen och använda dom metoder som har fungerat bäst om jag ska vända detta, tiden börjar rinna ut.

Vikt: 73,63 ( +0,86)
Träningspass: 4 (246st)

Förra veckan blev röd och den ekonomiska framtiden ser inte så ljus ut nu, vilket i för sig inte är någon överraskning, men om hoppet försvinner från finansmarknaden så kan det gå fort. Om paniken infinner sig så kan en kedjereaktion snabbt starta med rasande aktiekurser som resultat, och vem vill bli sittande på svarte Petter. Om marknaden faller så kommer möjligheten att köpa in sig igen till reapriser, vem vill missa det. OMX30 stannade på -1,4% förra veckan och nästan ner -7% på 10 dagar, så chansen för en större uppgång närmar sig, dock kan det nog dröja tills rapportsäsongen är över, nu när det "rasar" in sura prognoser. Men det är väl nu som FED kliver in och kastar lite bensin på brasan igen för att se till att hålla finansfesten vid liv, vi får se vad som händer på Onsdag.

På allokeringsbarometer gick risken ner till 7:an (2159-2082), men då trenden är negativ så är det köpstopp som gäller tills vidare. Intressanta stöd och motstånd för månaden hittar jag vid  2077 och 2037. 

Kryptovalutornas uppkomst och fall. (behöver världen en valuta som inte går att köpa med?)

Att fly från någonting till ingenting är ett nytt beteende i den nya ekonomin. Att kryptovaluta som Bitcoin har tagit fart igen efter att finansmarknaden har börjat svaja tyder på att dagens nya investerare tror sig flytta kapitalet till säker mark genom att sälja av sina aktier och köpa kryptisk valuta. Detta fenomen är ett obeprövat derivat som aldrig har gått igenom en ekonomisk kris, och jag vet inte om det är ren dumdristighet eller bara okunskap. För oss som upplevde finanskriserna 2000 och 2008, vet att guldet stod emot kraschen för att även stärkas ytterligare när världen ekonomier stod på knä. Den kloke håller sig till beprövade och säkra hamnar när stormen kommer. Jag kommer inte bli förvånad om kryptovalutorna kraschar betydligt hårdare än finansekonomin och det kommer bara gynna några få som blir enormt rika i detta pyramidspel.

Trevlig vecka !

BFE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar