måndag 23 oktober 2023

Projekt Hälsa Vecka 43 - Trivselvikt


Oktober närmar sig sitt slut och snart bara 2 månader kvar av mitt projekt. Förra veckan blev det inte 3st träningspass, det blev bara 2st. Uselt och absolut inte okej om jag ska kunna ro det här i land. Men det blev en hel del skogspromenader i helgen. Gång över stock och sten blir ganska bra träning, så det är nästan jag skulle kunna räkna in det som ett träningspass. Efter att ha läst en artikel i DN skriven av Lisa Magnusson (Sön 15 okt) så har jag hittat mitt konfirmationsbias, att det faktiskt är bra att vara lite småmullig. Lite hull förlänger livet och man blir en gladare människa om man tillåter sig själv lite sötsaker till och från. Men igen dyker ordet Lagom upp, hur ska ordet lagom tolkas, inte för mycket och inte för lite, men lagom. Ganska typiskt, hur ska man veta att man är lagom tjock. Hur ska man veta att sin trivselvikt inte är övervikt eller undervikt? Ska man tolka trivselvikten som den vikt man är mest nöjd med, dvs. så pass nöjd att man inte påverkas av yttre faktorerna och att jag gillar vad jag ser i spegeln eller vad jag läser på vågen? För det första blir det för mycket fokus på utseende och siffror och mat, vilket i för sig kan vara ganska oundvikligt, men för det andra blir det för tok för lite fokus på träning och motion. Så ser jag bara till att sköta det andra så löser sig det första och resultatet av ekvationen borde då bli min trivselvikt.

Vikt: 72,93 (72,77 +0,16)
Träningspass:  2 (242st)

Förra veckan killgissade jag om börsens utgång och det blev tokfel "igen", trodde på uppgång och det blev ras. Minus -5% för veckan och fredag blev den blodigaste dagen med -2,13%. Ojoj, nu blev den amerikanska 10-åringen läskig igen (toppade på 5%) och börsen får panik, men allt är nog som vanligt, volatilt och osäkert. Denna vecka väljer jag att vara tyst. Min allokeringsbarometer säger "KöpStop" och jag rättar mig efter det, det är inte läge att köpa in sig långsiktigt i börsen under dessa osäkra omständigheter, chansen att göra en bra investering ligger i att vänta ut det som håller på att hända (att marknaden inser att låna pengar, kostar pengar). Under  tiden ska jag mata in alla bolagsrapporter i mitt excel och göra min fundamentala poänganalys för vidare portföljbygge 2024. Idag har jag Sandvik (finns i min fiktiva värdebolagsportfölj) och Nederman som är ett nytt bolag jag bevakar. Jag ska försöka dela med mig av lite analyser, om någon är intresserad förstås(?)

Här är en överblicksbild över OMX30 period Vecka fr 2022 -YTD. Grafen visar den negativa trenden vi befinner oss i och det pekar åt stödet 2043, men resan dit lär bli stormig. Nu pekar mycket för en rekyl uppåt igen där både RSI och Stochastic visar tecken på underköpt marknad som då brukar resultera i uppgång, men kan lika gärna förstärka nedåtgående trend. Hur fan ska man veta? 



Trevlig vecka !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar