måndag 13 november 2023

Preliminära Värdeportföljen 2024

 

Med den nya investeringsstrategin så är det dags att börja förbereda de nya portföljerna. Först ut, när rapportsäsongen är över och bolagen har visat färg är Värdebolagsportföljen. Det ser ut att bli stora förändringar i och med den nya Screening metoden som plockar ut ca 60 bolag av de ca 500st med positivt EBT på stockholmsbörsens största listor. Bolag som jag sedan kör en Fundamental Poäng Analys på för att komma fram till de 12 bästa. Ja, i alla fall om jag ska tro på min egna FPA Strategi.

Efter att jag har testat en analys så ska 6st bolag bytas ut. SEB får lämna plats åt Swedbank, då jag endast får ha 1stk bank per portfölj och 1st holdingbolag och fastighetsbolag, ifall dom kvalificerar sig. 

Bolag som troligtvis får lämna portföljen:

Utfallet av försäljningen YTD skulle ha blivit +2,8%. Detta tack vare AAK och SEB, och där Securitas blir den stora besvikelsen, -1,6% med en portföljvikt på 11%.

6 nya bolagen som troligtvis väljs in i 2024 års Värdeportfölj:

Men enligt strategi så görs förändringen först i Januari efter årsrapporterna och innan dess ska även en ny Screening göras (December). Så detta är ytterst preliminärt.

Sen hoppas jag även att Allokeringsbarometern visar status normal igen för aktieköp när det är dags, i dagsläge så är det bara Day eller Swing trade som gäller när det råder köpstopp för långa investeringar.

Nästa portfölj är Tillväxtportföljen, I´ll be back !

BFE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar